onsdag 8 april 2009

Vårtecken...




Vet att jag återkommer till hur mycket jag uppskattar att våren är här, men jag har verkligen längtat efter ljuset och värmen under hela vintern och även om jag uppskattar alla årstider och framför allt skiftningarna mellan en kall vinterdag med snö i luften och på marken, till vårdagar när snön smälter, det börjar bli varmt i luften och naturen börjar spricka ut i all dess prakt till riktigt varma sommardagar vid havet och även lite kylslagna höstdagar tycker jag om när naturen är färgsprakande och lugnet lägger sig efter sommaren, så är jag en vår och sommar människa. Solen får mig att må bra och även om den lyser med sin frånvaro denna dymmelonsdag så är det vår i luften.
Dymmelonsdagen är benämningen på onsdagen före påsk, då påskfriden inleds enligt gamla traditioner. Namnet kommer av att metallkläpparna i kyrkklockorna denna dag ersattes av trästavar, dymblar, för att ge en så dämpad klang som möjligt, en markering av att det var stilla veckan och att långfredagen var i antågande.
Ett välkommet vårtecken är när Snäckan öppnar, ett fik vid den gamla badorten Gustavsberg här i Uddevalla. Gustavsberg var Sveriges första badort och hade t o m kungliga besökare i början på 1800-talet. Ett besök på Snäckan måste planeras in under påskhelgen som annars kommer innehålla ett besök hos föräldrarna och även födelsedagsfirande av sambon.
Nu är det dags för vila efter en lunch med arbetskompisarna.

Inga kommentarer: