tisdag 21 april 2009

Har börjat packa...

Första flyttlådorna är ny packade...
Då var den första flyttlådan packad och inte helt oväntat inser man efter att ha fyllt de första nio att det kommer bli många fler innan allt är nerpackat. Man får plats med mycket prylar i en tvåa, inget snack om det. Hittade IKEA katalogen när jag tömde ett av skåpen i vardagsrummet och den har varit saknad så efter veckans avsnitt av favoristserien Desperate Housewife som jag nu landat i soffan för att se blir det lite bläddrande i den innan det är dags att sova.
Blev så illa berörd innan när jag tittade på Tonårsliv, en serie på Svt om tre tonårstjejers liv, Cecilia som levt med en alkoliserad pappa och har det svårt i skolan, Monica som är nybliven mamma och Joanna som sedan flera år tillbaka lider av ätstörningar.
I veckans avsnitt skulle Joanna börja äta frukost varje dag för att bevisa att hon är motiverad nog att ta emot den hjälp hon förhoppningsvis ska få från ett behandlingshem för att bli fri från sin anorexia. Att se hur fruktansvärt jobbigt hon hade att ens ta en tugga av sin knäckebrödsskiva med keso gjorde mig påmind om hur jag själv mådde när jag var i hennes situation för 15 år sedan. Det kändes overkligt, men ändå inte att se henne, kan på ett sätt inte förstå att jag själv varit så sjuk som jag var, det är liksom inte jag... Men jag kunde samtidigt känna den ångest det innebar att äta och gå emot Herr tyrann anorexia som om det var igår. Har man inte själv haft problemen kan man aldrig riktigt förstå hur otroligt jobbigt det kan vara, det kan ju verka banalt att reagera så starkt på en tugga från en knäckemacka, men den ångest som man upplever är så otroligt stark att man inte önskar sin värsta fiende den... Hoppas verkligen det går bra för Joanna...
Nu är det slut på reklapausen och Desperate börjar igen så på återseende imorgon!!

Inga kommentarer: