söndag 22 mars 2009

Tipspromenad med knepiga frågor....


Favoritglassen som fick bli dagens efterrätt... Mums!!

Hemma igen efter årets första tipspromenad, det var blandade frågor, men det var en fråga som i alla fall jag tyckte verkade helt omöjlig att svara rätt på. Frågan var till vilken ordklass ordet och hör och alternativen som man fick var, substantiv, verb och adjektiv... Nu ska vi se substantiv är ju saker, verb vad man gör och adjektiv hur något ser ut... Lite grann finns kvar från svenska lektionerna i alla fall. Kändes inte direkt som något av de alternativen var rätt så när jag kom hem googlade jag och fick fram att och är en konjuktion, enligt Wikipedia är en konjunktion ett ord eller en fras som har till uppgift att binda samman satsdelar eller satser. Och ger exempel som Jag åt och han drack. Jag åt ett äpple, en banan, en apelsin och tre fikon. Inte lätt att svara rätt då... SEBs kvinnliga chef hade fått förnamnet Anna istället för Annika i en av frågorna också så jag vet inte om det var någon som hade fått i uppgift att knåpa ihop frågorna under gårdagskvällen efter några glas för mycket... Men vad gör det, jag fick frisk luft, träffade trevliga vänner och t o m lite sol sista biten. En skön söndag helt enkelt!!

Inga kommentarer: