måndag 2 mars 2009

Debatt om Försäkrigskassan...

Läser i Aftonbladet denna debattartikel som är skriven av Marie Olsson som är försäkringshandläggare på IF Metall och hennes arbete består idag till största delen av att sitta med på medlemmars möte med Försäkringskassan.

Jag kan återigen konstatera att jag inte är ensam om att bli drabbad av de nya reglerna. Om man tvingas välja mellan att bli helt arbetslös trots att du har en heltidstjänst idag som du är delvis sjukskriven från och är mitt inne i en rehabprocess, du har kommit halvvägs och arbetar 50 % när Försäkringskassan klipper ersättningen och du får av din arbetsgivare möjlighet att fram till sommaren arbeta kvar på de 50 % som både du själv och sjukskrivande läkare anser att du klarar av, vad gör du då?? Jag har valt att arbeta 50 %. Vill absolut inte bli av med mitt arbete och gå hemma, för jag får inget annat arbete när jag varit sjukriven mer eller mindre de tre senaste åren, och jag kan inte söka ett heltidsarbete då jag inte orkar att jobba så mycket. Så nu arbetar jag 50 % och det ska jag klara av att försörja mig på och jag är borta från statisken över antal sjukskrivna...

Det är min verklighet och det känns så fel... Någonstans på vägen måste det ha blivit fel, tanken med de nya reglerna är ju bl a att fler ska kunna försörja sig själva. I mitt fall så handlar det om drygt 4 månader som jag hade behövt ersättning för 50 % för att sedan förhoppningsvis kunnat försöja mig själv. Med försöja mig själv menar jag att jag skulle klara av att arbeta 75 %, jag tappar 25 % inkomst, men jag hade i alla fall fått den ekonomiska delen av mitt liv att fungera. Som jag skrivit innan så tycer jag det är jättebra med hårda regler och bra om sjukskrivna genom rehab och andra åtgärder kan komma tillbaka till arbetslivet. Efter att ha varit sjukskriven en längre tid så vet jag vad viktigt det är att få känna att man gör nytta och vad betydelsefullt det är att kunna försörja sig själv. Men nu blir det ju motsatsen för många som blir heltidsarbetslösa när de klarar av att arbeta deltid och människor som är sjuka tvingas gå till socialen. Det är påfrestande för självkänslan och självförtroende att vara sjuk att sedan inte bli trodd på och tvings gå till socialen som är verkligheten för en del, det är inte värdigt... Hoppas att det blir någon förändring snart för så här får det inte gå till...

1 kommentar:

Anonym sa...

Vill tipsa om denna länk!
http://resurs.blogg.se/

Finns en protestlista som har fått över 44 tusen röster!

Står om en demonstration också..läs runt lite!

Kan tipsa om en annan sida som också finns..blev själv medlem där idag,har inte hunnit kika & skriva där än..men kan bli riktigt bra!

http://www.dittochdatt.se/

Sköt om sig!