onsdag 3 december 2008

Beroende av läkaren på Vårdcentralen...

Har pratat med Försäkringskassan nu och det känns som om det kommer liksom fram information lite då och lite då... Jag ska ju ner till Arbetsmedicin i Göteborg för en bedömning då min läkare på Vårdcentralen inte skrivit ett tillräckligt innehållsrikt sjukintyg. Kommer dem i Göteborg fram till efter att ha träffat mig i totalt två timmar och utan att ha gjort en enda undersökning, utan enbart genom att ha gått igenom mina journaler att jag kan utföra någon typ av arbete. Det kan vara att i princip stå på Samhall och göra skärp så har jag ingen rätt till ersättning från Försäkringskassan. Utan blir då tvingad att säga upp min fasta tjänst och bli arbetslös fr o m 1 januari, att det inte står ett annat arbete och väntar på mig, det spelar ingen roll, det är inget som F-kassan tar hänsyn till, då är jag inte på deras bord längre... Jag är helt övertygad om att jag kommer att komma tillbaka, jag kommer kunna jobba 100%, men jag kommer inte kunna göra det i januari, jag behöver mera tid, min kropp behöver mera tid. Jag har fått information om att mina dagar tar slut nästa höst innan. Då frågar jag mig vad är bäst?? Är det då bättre att jag tvingas bli arbetslös till 100% och gå hemma helt igen, eller att jag efter hand ökar min arbetstid, är idag bara sjukskriven 75%, och mindre ska det bli... Jag tycker det känns helt vansinnigt, det om något kommer knäcka en person som varit sjukskriven en längre tid och nu äntligen är på väg tillbaka och hur stora möjligheter har du att få ett jobb om du först varit sjukskriven och sen arbetslös efter det?? Försäkringskassan gör enbart sin bedömning utefter vad läkaren skrivit på sjukintyget, läkare måste beskriva och förklara en patients sjukdom "rätt". I praktiken så är du som patient helt i händerna på din läkare på vårdcentralen och hans sätt att kunna uttrycka sig i skrift, hur du mår spelar ingen roll... Det är ingen som har talat om för mig att 1 januari är ett "stopp" datum, jag har vetat att du kan tvingas säga upp dig om du anses kunna utföra andra jobb än det som du har i din anställning, men jag är ju mitt i en process där jag håller på att ta mig tillbaka till mitt arbete, det finns ju en tanke och plan på hur jag succesivt ska öka i tid, med hjälp av arbetsträning i övergångarna, sen så får jag reda på det här idag... Tyvärr så flyttas fokus från att samla kraft och fokusera på jobbet till att bli en oro för vad ska hända nu...

Det finns inte att jag kommer säga upp mig för att istället bli arbetslös, inte en chans, det kommer bli strid kan jag lova...

Inga kommentarer: