tisdag 11 januari 2011

Förlåtelse...

Det har funnits stunder efter att jag blev sjuk för fem års sedan där jag funderat över hur livet idag kunde sett ut om jag levt mitt liv annorlunda, om jag gjort andra val, om jag lyssnat på de signaler som min kropp sände ut ganska lång tid innan jag klappade ihop totalt. Om jag hade lyssnat på dem och stannat upp i tid skulle jag då inte behövt må som jag gör i dag, skulle jag kunnat slippa ett liv med kronsik trötthet och värk, för detta är ju något som kommit efter alla de upprepade infektioner som jag hade under lång tid pga att min kropp inte orkade längre och inte klarade av att ta hand om virus och bakterier...

Svaret på den frågan kommer jag aldrig att få och jag har bestämt mig för att inte klandra mig själv längre för att jag var så dålig på att ta hand om mig själv av olika anledningar och för de val jag gjort i livet, jag tror att det finns en mening med allt och den här sjukdomstiden har gett mig erfarenheter som jag aldrig skulle fått om jag hållt mig frisk och framför allt har jag lärt mig att verkligen uppskatta saker på ett annat sätt än tidigare och det berikar livet.

Vi behöver alla ibland en påminnelse om att fokusera på rätt saker, vi människor har ju tyvärr en förmåga att gärna se det vi saknar istället för att uppskatta och värdesätta det vi har, så här kommer den!!

Ta hand om Dig och glöm inte att du är värdefull!!

Kramar Bella ♥

9 kommentarer:

Ann-Louise sa...

Ja du, såna tankar kommer ofta. Tänk om jag hade.....vad hade hänt om.....

Men jag har bestämt mig för att tänka så här " Det jag valde var det rätta". Jag kan ju inte ändra något i efterhand så varför lägga tid på att älta....som jag annars är superbra på, har ju tränat länge....;-)

Tror att mörkret och den tidiga och långa vintern tar på allas krafter. Idag var det ljust när jag åkte från jobbet iallafall! Skönt!

Var rädd om dig vännen!
KRAM

LOTTAS HOME sa...

Hej min kloka fina vän!
Tusen tack för dina gulliga ord hos mig, de värmer mer än du kan ana. Du är så klok och skriver så fina tänkvärda ord hos dig. Orättvist att någon som du ska få lida av sjukdom, men livet är ju inte rättvist har man ju lärt sig. Jag har en svårt sjuk lilla syster som jag skulle göra vad som helst för att hjälpa att bli frisk. Jobbigt som vän och anhörig att inte kunna hjälpa.
Ta hand om dig!
Varm kram Lotta

Mia sa...

HOUSE of ADELA sa...

Helt sant och klokt skrivet;) Jag försöker leva efter det och tänker alltid att det har en mening det som händer, både svåra och bra saker. Tror vi lever här för att lära...tills nästa liv då lär vi oss andra saker;)

Kram goa du;)
Adela

Maria - Villa Krutbruket sa...

Hej!

Jag är också dålig på att använda mina kokböcker. Jag sitter och bläddrar i dom men har med handen på hjärtat nog aldrig gjort något recept i från någon av dom. Skratt! Kanske är på tiden!

Ha en fin dag! Kramar Maria

Emma sa...

DU är så klok min bloggisvän!

Det finns saker i livet som man kan se tillbaka på & undra tänk om jag gjorde så istället.. Men jag tror som du att det finns någon mening med saker & ting som händer! Även om sakerna som händer är fruktansvärt jobbiga! : - (
Man tar sig liksom igen de & att blicka tillbaka kan vara bra ibland för att se hur de var då.. Men att tänka för mycket på de tror jag inte hjälper!
Fokus på nuet är nog de som gäller även om de inte är de lättaste alltid!

Sv: Mina fogar är som dom är! Inte bättre & vissa kvällar efter dagens äventyr är inte alls roliga!
Men jag har hela tiden med mig att jag måste njuta av att jag bär ett liv i min mage! Vem vet om jag får göra de fler gånger?! Våran resa hit var ingen dans på rosor så nu ska minsann graviditeten njutas av även om de inte "går alla gånger" om du förstår! Men måste fokusera på de positiva!

Hoppas du får en fin dag gumman!

KRAMAR i massor till dig!

uh-huh-me.com / Nettan sa...

Ja, såna tankar kan vara så plågsamma när de dyker upp. Inget gott gör de heller!



Mycket bättre att ha en positiv inställning och leva livet utifrån sina förutsättningar!

Hoppas allt är bra med dig!

Camilla sa...

Fint och klokt skrivet. Det är så sant att det är lätt att spekulera i sådant vi inget vet något om - hade jag gjort si eller så..valt annorlunda.., och som vi dessutom aldrig någonsin kommer få svar på. Kan nog lätt bli en ond spiral om man snöar in för mkt på det. Det är inte alltid lätt. Vi får göra vårt bästa att behålla fokus i nutid och framåt istället.

Tack även för dina fina ord om inbjudningskorten till Biancas kalas!

Önskar dig en trevlig helg!

Anne-Lie sa...

Tänkvärda ord! Tack för din omtanke! Månadensord på vår almenacka är "Kom ihåg livet går aldrig i repris", i bland känner jag att det är dags att dra i nödbromsen! Tror att det är mycket som blir stört av stress, och alla måsten! Men jag lyssnar aldrig på min kropp! Mitt försvar till läkaren på Nyårsafton, när jag låg där var! Jag har inte haft tid att åka in, har glömt att jag har ont när jag arbetar!

Kram på dig och vårda dig!