torsdag 26 februari 2009

Spenatsallad med mango och cashewnötter...


Torsdagsmiddagen som blev riktigt god!!

Dag 4

FRUKOST: Lykopendrink
LUNCH: Wokad kålrabbi med alger och sesamfrön
MIDDAG: Spenatsallad med mango och cashewnötter

Så här har dagens meny sett ut för älsklingen. För min del blev det en trevlig lunch med pappa, behövde det efter dagens mindre roliga besked, skönt att bara få prata av sig lite. När älsklingen kom hem blev det matlagning, med ett lyckat resultat. Det blev spenatsallad med mango och cashewnötter. Det krävs lite planering för att få ihop måltiderna, men det funkar och man lär sig snabbt att handla "rätt" så att att man inte behöver slänga någon mat, men samtidigt har ett välfyllt kylskåp och påfyllda fruktskålar. Måste tipsa om citronplommon, köpte det igår och de tog slut innan jag hann att fotografera dem, men så goda de var. Testa!! Sitter nu och tittar på Du är vad du äter med Fredrik Birging, ni vet han som är speaker-röst i programmet och som läser nyheterna i Rix Morgonzoo, som får bannor av Anna Skipper. Det finns vissa likheter mellan Fredrik och min käre sambos matvanor... Men jag måste passa på att berömma älsklingen som inte har fuskat en enda gång hittils. Som värsta Anna Skipper har jag allierat mig med sambons arbetskompisar som håller koll på jobbet så att det inte fuskas något där. Fortsätt kämpa nu!!

SPENATSALLAD MED MANGO OCH CASHEWNÖTTER
2 port

1 dl vit quinoa
40 g färsk babyspenat
1 mogen mango
en näve strimlade sockerärtor
1 rödlök
1/2 liten, hackad röd chili
saften av en 1/2 lime
2 msk färsk koriander
1 dl naturella cashewnötter

Koka quinoan enligt anvisningen på paketet. Häll av vattnet och lägg quinoan i en skål. Blanda ner spenaten. Skala och skär mango i mindre bitar och lägg i salladsskålen. Tillsätt sockerärtor, rödlök, chili, limesaft och koriander och blanda om ordentligt.
Lägg upp salladen på två tallrikar och toppa med cashewnötter. Smaklig måltid!

Inga kommentarer: