söndag 22 februari 2009

Bara om min älskade...



Bara om min älskade är en av mina absoluta favoritlåtar som jag lyssat på i några år nu, det är Nationalteatern som gör den. Hörde låten första gången i Varberg när jag och ett par vänner var ute och gick nere vid havet den sommarens soligaste och varmaste dag och bestämde oss för att gå bort till Kurorten och hotellet, när vi kommer dit så hör vi en duo börja spela. Hur kul kan det vara på ett sänt här ställe tänkte vi då det satt ett antal männsikor bänkade nästan alla 50+ ute på verandan i det vackra vädret, vi hörde att de sa att de flyttat ut framträdande som egentligen skulle ägt rum inne i hotellet. Vi slog oss ner på gräsmattan för att lyssna på en låt, vi blev helt tagna av hur grymt duktiga de som spelade och sjöng var och de spelade bara bra låtar av allt från Elvis, Aretha Franklin och Bruce Springsteen till Ulf Lundell och andra duktiga svenska artister så satt kvar tills de slutade spela och fick se en otroligt vacker solnedgång och agerade även fotograf åt ett par som gift sig som ville bli förevigade ståendes på stranden med solnedgången som bakgrund. Kul med spontana oplanerade kvällar som blir hellyckade och minnesvärda. Det var här jag hörde Bara om om älskade första gången, och efter en hel del letande så lyckades jag få reda på att det var just den låten jag hört och blivit helt kär i. Vad jag inte visste förrän nu när jag surfade runt på youtube var att det finns ett original med Bob Dylan, tomorrow is a long time. Det har helt gått förbi mig...
Att Lars Winnerbäck är typ största idolen vet alla som jag känner, jag lyssnade på honom långt innan han blev "riktigt" känd, och den 19 oktober 2005, dagen då Lasse fyllde 30 år höll han en konsert i Linköping med flera gästartister, bl a Håkan Hellström och Thåström. Självklart var jag där och i bilen på vägen upp till Linköping hade jag pratat om låten "Bara om min älskade". Mitt i konserten så hör jag första tonerna till Bara om min älskade, kopplade först inte att det var den låten förrän Lasse började sjunga och när Thåström kom in och de gjorde den tillsammans fick jag gåshud, det var så bra... Har inte hittat någon bra inspelning att visa er, men ni får hålla tillgodo med den här.

Jag spelade den här låten för min älskling en av de första gångerna vi träffades och det blev direkt en favorit även för honom...

Inga kommentarer: