torsdag 18 mars 2010

Trist torsdag och tankar kring skönhetsoperationer,,,


Claudia Lisboa växte upp med ständiga krav på hur man som kvinna skulle se ut och bete sig, något som ledde henne in i en svår depression. (bild lånad från Svt)

Ute är det dimmigt och riktigt gråtrist väder, solen lyser med sin frånvaro och genom att beskriva dagens väderlek har jag ocksåt beskrivt hur min dag varit. Fick inse efter att jag gått upp och efter motstånd tagit mig igenom duschen imorse att jag helt enkelt inte orkade ta mig iväg till jobbet, feber, eländig hosta och snuva har gjort att jag fått tillbringa dagen hemma i sängen och soffan, och hur tråkigt är inte det... Börjar bli rejät trött på att vara sjuk nu och försöker kurera mig med halstabletter, nässpray, c-vitaminer och mycket varmt te för min onda hals.

Vet inte vad ni som läser tycker om skönhetsoperationer, om ni gjort någon själv? eller om ni funderar på att göra det? är ni emot eller för? oavsett så är detta ämnen alltid föremål för diskussion och delade meningar uppstår allt som oftast. Tittade på en svensk dokumentär idag som hette "Min skönhetsopererade familj" som handlade om filmaren Claudia Lisboa som åker hem till sin utseendefixerade familj i Brasilien. Alla i hennes släkt är skönhetsoperade utom Claudia. Hennes mamma har opererat allt som går att operera på en kropp och ser ut som Claudias syster som hon knappt känner igen efter hennes alla antirynkinjektioner, hennes bror har förminskat näsan fyra gånger och pappan har fixat ögonen. Deras första reaktion och ord till Claudia när de träffar henne när hon kommer hem är: Du borde verkligen förstora tuttarna, fixa näsan och börja med botox...

Blev både faschinerad och förfärad när jag såg dokumentären, helt galet hur man kan bli så beroende och utseendefixerad att man tar till alla medel som finns för att inte åldras. Jag kan tycka att det är vackert att åldras och har inte själv gjort något ingrepp för att förbättra mitt utseende. Har heller inga tankar på att göra det, men säger där med inte att jag aldrig skulle göra det, för vad vet jag om hur jag känner inför göra något ingrepp efter att ex ha fött ett par barn och kroppen förändras och rynkorna börjar komma både här och där.

Det som gjorde mig så förfärad var bl a att man som förälder kan se ner på sitt eget barn för att hon inte lägger sig under kniven. När Claudia var djupt deprimerad och hennes psykolog ville ha terapisamtal med hela hennes familj visade det sig att hennes föräldarar var mest orade över hur hon "misskötte" sin kropp, hon hade inte vaxat benen och hade inga hål i öronen... Om hon bara tog hand om sitt utseende skulle hennes depression försvinna...

Vad tycker du om skönhetsoperationer? Vill du se dokumentären hittar du den här.

Ta hand om dig!!

6 kommentarer:

cecce sa...

Hej!
Har väl i sak inget emot skönhetsoperationer även om jag inte har planer på att göra någon själv. Jag tycker som du...att åldras är naturligt och inget fult
även om när man kommit upp i min ålder kan önska man såg liiite yngre ut ibland:-)
Om någon mår dåligt av sitt utseende tycker jag att det är ok att rätta till det. Annars har jag ingen direkt åsikt. Upp till var och en.

Dokumentären har jag inte sett men det lät helt horribelt det du beskrev.

SV: Tyvärr är det kurorsthotellet vi sk till. Förstår att du har lite blandade känslor efter det du gått igenom.
Skönt att du är fri från "sjukdomen" även om jag förstår att det har satt sina spår.
(Vad du har gått igenom...)

Hoppas verkligen att din förkylning ger med sig snart och att solen och våren tar bort alla hemska virus som hoppar omkring överallt.
Undrar när det är min tur. Har klarat mej ovanligt länge...

Många kramar!!

Stjärnor & Champagne sa...

Ja herregud vad skall man säga????
Inte klokt...Jag har inte gjort något, men är inte främmande för det. Men inget som jag funderar på iaf. Hoppas att du kryar på dig snabbt, trist...
Stor kram Anne

Aratorps Lena sa...

Hej! Bra att du skrev en rad till mig, det var ett tag sen jag var här! Operationer ja. Har önskat mig en i 40-års present. Hihi. Jag skulle aldrig våga... Tänk om man vaknar upp som Anka eller nån? Hua. Hoppas du kryar på dig till helgen. Jag kollade också in kyckling/risottoreceptet. Jag brukar göra en grymmerisotto med sparris, grillad paprika och timjan. Supergott. Kram!

Signe 1 sa...

Ja usch och fy!! Skönhetsoperationer är inte min grej, men det är ju upp till var o en, mår man psykiskt dåligt så är det ju en sak...

Ha en fin dag vännen!

Kraam Sofia

mariaemb. sa...

Hej!

Jag hade en vän som pratade om den där dokumentären. Jag tycker att den låter het fruktansvärd, nästa så att jag måste se den. :)

Jag är varken för eller mot operationer.Det är ett bedömningsfall i varje situation. Däremot tror jag inte att det är en bra lösning på problem som egentligen är psykologiska.

Tack för ditt fina beröm inne hos mig!! Det värmer så ska du veta!

Hoppas att du kryar på dig och får en fin helg!
Kram Maria

jessi sa...

Jag är emot skönhetsoperationer, nästan så man inte akn vara det i det här samhället. Men jag tycker man ska glädjas över den man är och vara stolt över att man åldras! Men tycker skönhetsoperationer är bra om om man är med om brandskador olyckor och så.
Men jag respekterar andra som gör det,det är deras val.

Ha det så bra, sänder styrkekramisar till dig!!!

KRAM