onsdag 17 mars 2010

Salviastekt kycklingbröst med tomatrisotto...


Hittade ett recept på Salviastekt kycklingbröst med tomatrisotto i mars-numret av Buffé som jag tyckte lät riktigt gott och tänkte testa på fredag...
Min förkylning vill inte släppa taget och idag fick jag gå hem ifrån jobbet vid lunchtid, funkade helt enkelt inte att jobba med feber och hosta så jag har ägnat eftermiddagen åt att vila. Har inte någon vidare matlust för tillfället vilket kan bero på att maten inte smakar något. Vill tro att jag ska vara bättre tills helgen och hittade ett recept i nya Buffé på salviastekt kycklingbröst med tomatrisotto som jag tyckte lät gott och tänkte testa då om krafter och smaksinnet kommit tillbaka. Nu blir det Grey´s Anatomy innan sängen väntar igen så roligare än så här blir det tyvärr inte idag...
Här får ni receptet!!
SALVIASTEKT KYCKLINGBRÖST MED TOMATRISOTTO
4 Port
600 g kycklingbröstfiléer (gärna majskyckling)
1/2 dl hackad salvia eller 2 tsk torkad
2 msk konc kycklingfond
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
4 dl aborioris
2 dl vitt vin
100 g inlagda soltorkade tomater (ca 15 stycken)
250 g körsbärstomater
50 g smör
3 dl finriven parmesanost
ruccola till servering
vatten
olivolja
salt
nymalen svartpeppar

GÖR SÅ HÄR:
1. Sätt ugnen på 125°C. Stek kycklingen i 1 msk olja i en stekpanna ca 2 minuter på varje sida. Krydda runt om med 1/2 tsk salt, 2 krm peppar och salvia.
2. Lägg kycklingen i en ugnssäker form. Stick in en köttermometer i den tjockaste delen. Tillaga ca 30 minuter i ugn, tills innertemperaturen är 70ºC.
3. Ta ut kycklingen, täck med aluminiumfolie och låt vila 5 minuter före servering.
4. Koka upp 1 liter vatten och fond.
5. Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs lök och vitlök i 2 msk olja tills löken blivit mjuk.
6. Tillsätt riset och låt fräsa med 1 minut.
7. Häll i vinet och låt koka in. Spä med buljong i omgångar och koka risotton på svag värme tills riset är »al dente«, 20–25 minuter.
8. Skär soltorkade tomater i strimlor. Dela körsbärstomaterna. Blanda ner tomater, smör och parmesan i risotton precis före servering. Krydda med 2 krm salt och 2 krm svartpeppar.
Servera risotton med kycklingen och gärna lite rucola. Smaklin måltid!!

7 kommentarer:

Mia sa...

Det där lät riktigt gott!! Kanske ska bjuda på detta på lördag...våra goa vänner kommer hit :)

Skickar en jättestor krya-på-dig-kram!!! Hoppas du snart blir bättre......Våren är ner än välkommen nu...Hit med VÅREN bort med alla BACILLER!

KRAMAR MiA

Susanne sa...

Detta recept lät jättegott, måste nog testas.
Tråkigt att du blivit sjuk, hoppas du snart mår bättre.

Kram och sov gott

Anonym sa...

Oj, nu blev jag riktigt hungrig! Gillar att laga kyckling, känns så fräscht.

Krya på dig!

Kram/Mira

Helenas loggbok sa...

Tråkigt att du är sjuk igen, hoppas på snar bättring! Kycklingen ser supergod ut. Risotto har jag aldrig gjort själv, men tycker det är så gott.
En kryssning i Medelhavet skulle inte vara så dumt. Har vänner som gjort dessa kryssningar flera gånger och är så nöjda.
Kramar
Helena

Emma sa...

Mums de låter väldigt gott!Har faktiskt aldrig använt mig av salvia i matlagning. Men har sett flera recept med de nu på sista tiden! : - )

KRYA PÅ DIG KRAAM!

Zandra sa...

Din stackare, hoppas verkligen de har vänt nu så att du får en mysig och god helg!
De där receptet måste jag nog testa snart, lät smarrigt och både kyckling o risotto e en favorit hihi!
Krya på dej, KRamar

Att ha det gott sa...

Tack Detta ska jag testa