lördag 10 september 2011

Mysig tjejlunch och äpplekanelmuffins med crumble!


Idag blev äntligen en efterlängtad långlunch av med två goa tjejkompisar som jag tyvärr träffar allt för sällan och en liten go tjej som charmade oss alla. Jag lagade till en kycklingpaj som vi åt samtidigt som vi uppdaterade oss på vad som hänt sen sist...


 Svängde även ihop äppel- och kanelmuffins med crumble på förmiddagen efter Leilas recept som ni hittar i slutet på inlägget... 


 I receptet står det att smeten ska räcka till 6 stora eller 12 små muffins, jag fick ut hela 18 muffinsar vilket gjorde att smuldegen på toppen inte riktigt täckte alla muffinsar helt, men det gjorde inget utan blev alldeles lagom om man som jag inte vill ha allt för mäktiga muffinsar, utseendemässigt så ser det kanske inte riktigt lika fint ut som om bästa Leila gjort dem, men jag valde att spara några äppelbitar att toppa med för att förvilla... 


Jag blev bortskämd med en vacker bukett i det härligaste höstfärgerna...
  

och en superfin orkidee som nu pryder det lilla bordet i vårt kök/vardagrum. TACK snälla tjejer, det hade ni verkligen inte behövt, men de fina blomstrena gjorde mig så glad!!

Några timmar avsatta för mys med goa tjejkompisar är väl investerad tid som ger så mycket tillbaka, att få sitta och prata om livet, skratta och bara umgås ger glädje och positiv energi att ta med sig in i vardagen. Precis detta har jag gjort idag. Husrenoveringen har fått stå åt sidan då regnet hängde i luften och tanken på att måla ute kändes mindre bra och lockande, ibland är det helt enkelt bra att vädrets makter bestämmer!

För er som vill prova att baka muffinsen kommer receptet här:

ÄPPELKANELMFFINS MED CRUMBLE
6 st stora el 12 st små

Muffinssmet grundrecept:
100 g smör
2 st ekologiska ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl ekologisk mjölk 3%
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Fyllning:
3 st stora äpplen
1 msk smör till stekning
2 msk strösocker
2 tsk malen kanel

Smuldeg:
75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker


Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små.
2. Kärna ur och skär äpplena i bitar eller klyftor.
3. Stek äpplena i ett par minuter i en het stekpanna med smör, strösocker och kanel. Låt kallna.
4. Smält smöret och tillsätt mjölk och rivet citronskal.
5. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och poröst.
6. Rör ner den ljumma vätskan.
7. Blanda vetemjöl, bakpulver, salt och vänd ner det i smeten. Rör till sist i de stekta äpplena.
8. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smeten.
9. Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl och strösocker i en bunke.
10. Strö lite smuldeg/crumble på toppen av varje muffins.
11. Grädda i mitten på ugnen i cirka 20 minuter.

Nu ska jag luta mig tillbaka och se på en av mina favoritfilmer, klassikern Notting Hill efter en trevlig dag!

Kramar Bella ♥ 

6 kommentarer:

Marie sa...

Hej Bella, vad trevligt med en tjejträff!! Vackra blommor fick du också.
Mannen åker på älgjakt nästa vecka så jag har bokat in en tjejträff här hemma jag med. Det är så roligt att träffas , skratta och skvallra lite.
Ha en fin kväll, kram!

MIN LYCKA ♥ sa...

Vilken trevlig kväll och fina bilder!!
Nu gav du mig ett jättebra tips inför personalfikat på jobbet, måste ta tillvara på alla äpplena i trädgården, muffins är ju jättegott!! Framförallt Leilas!!
Går dom att ätas kalla, eller är de bäst lite ljummna??Tack!;)
Kram Marika

Annas inspiration sa...

Roligt att träffa vänner.

De muffinsen har jag tänkt baka så många gånger, men i höst får det nog allt bli av.

Har ni kvar båten i havet? Saknar att inte åka ut så mycket som vanligt. Jag tror du frågade vad det var för båt vi vill ha & det är en Sea Ray 290.

Kramar & ha en skön söndag

Linda - Harmony Home sa...

Vilken mysig lördag! Ser jättegott ut alltsammans:)

Trevlig söndagskväll
Kram /Linda

Kia sa...

Härligt med en tjejlunch. Jag ska ut på tjejmiddag i slutet på månaden. Ska bli kul.

Kan det inte vara vinteräpplen ni har??

Kram Kia

Postadress Torslanda sa...

De där muffinsen! Ljuvliga!