tisdag 6 september 2011

BLOSSA 2011...


För nionde året i rad släpper BLOSSA sin årgångsglögg och i år smaksätts den med kaffe rostat av Arabicabönor från El Salvador. BLOSSA-flaskan får varje år ett nytt utseende och i år står designbyrån Jensen Pamp McCann bakom formgivningen och flaskan pryds av koordinterna från Finca Las Delicias, familjen Menendez  plantage där kaffebönorna har odlats...


Familjen Menendez har odlat kaffebönor i fyra generationer och klimatet i Finca Las Delicias passar utmärkt för odling av Arabicabönan. Till årets glögg har det gått åt va 1 800 kg kaffe som har extraherats i sprit och därefter blandast med vin och glöggkryddor...

Än är det långt till glöggtider, men veckorna och månaderna går så galet fort att vi snart kommer vara där då adventsstjärnorna sprider sitt varma sken i fönstrena, pepparkaksbaken sprider ljuvlig doft i hemmen och julklappsinköp småstressar oss samtidigt och vi mer än gärna tar en paus och njuter av en kopp rykande het glögg. Blossa-glöggen finns i Systembolagets beställningssortiment från och med den 1 oktober, men vill du vara säker på att få en flaska av årets kaffesmaksatta glögg kan du förhandsboka den på bokablossa.nu redan idag. Årets glögg passar utmärkt till mörk choklad med hög kakaohalt, en vällagrad hårdost eller hemmagjord knäck, där man med förel kan addera en skvätt BLOSSA 11 i knäcksmeten.

Kramar Bella ♥

6 kommentarer:

Marie sa...

Nu när sommaren ändå går mot sitt slut och man ställt in sig på det, känns det bara mysigt att tänka på advent, glögg,tända ljus och julmys.
Gillar Blossas traditionella vinglögg bäst men vill alltid ändå prova årgångsglöggen. Designen på den här flaskan var riktigt snygg tycker jag!

Hoppas du har haft en fin dag, kraaam!

Coquina sa...

Ja tänk att det snart är på väg mot juletider =) Dock är jag inte förtjust i kaffe så tror inte så mycket på denna glögg =( Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling =)

Helenas loggbok sa...

Alltid lika spännande med vilken smak det blir på denna glögg. Den orangea flaskan med apelsinsmak som var för många herrans år sedan tillhör fortfarande min favvo. Kom över den flera år senare och drack den med andakt med en skiva apelsin i! Mums!
Jag gillar ju inte kaffe, så detta året blir nog ingen glögg i min smak om jag får gissa. Men prova måste man! Pappa brukar fixa en flaska till oss tills vi kommer till Sverige. Här köper vi annars glögg på IKEA.
Kram
Helena

Susanne sa...

Då är årets glögg inget för mig då jag inte gillar kaffe ;)
Ja julen närmar sig, lite mysigt är det trots allt.

Kram och sov gott

Kia sa...

Är inget glöggfan. Köpte ikeas förra året och den gillade jag så det får nog bli den i år igen när vi har julpyssel.

Varsågod, för receptet alltså. : )
Det står kycklinglårfile men vi brukar ha vanlig kycklingfile.

Kram Kia

Jenny sa...

Hej Bella!
Ja, nu är det ju inte mer än några månader kvar innan vi når första advent:) Jättesnygga glöggflaskor, de finaste hittills tycker jag!

Kraam Jenny