torsdag 22 januari 2009

Vaniljbullar...



Efter en dag som började med ett besök på vårdcentralen för provtagning, de gamla proverna har ju som bekant försvunnit, och en eftermiddag i sängen kände jag för att hitta på något. Kom på att jag ville baka så jag testade ett recept på vaniljbullar nu ikväll. Blev riktigt gott, egentligen skulle man ha penslat bullarna i smält smör när de var färdigstekta och sen rullat dem i strösocker, jag valde att ha på lite pärlsocker innan stekning och det gick utmärkt. Om man vill kan man variera med cocos som garnering. Här kommer receptet:
VANILJBULLAR för 24 pers
I
INGREDISENSER:
1 pkt jäst för söta degar
100 gr margarin
3 dl mjölk
0,5 tsk salt
1 dl socker eller vit sirap
ev . 2 tsk kardemumma
ca 9 dl vetemjöl
FYLLNING:
2 dl vaniljkräm eller marsánkräm
PENSLING:
1 ägg
GARNERING:
50 gr smält smör eller margarin
1,5 dl strösocker
TILLBEHÖR:Spritspåse (ej nödvändigt)

GÖR SÅ HÄR
Sätt ugnen på 250 grader.
Smula jästen i en bunke. Smält matfettet i en kastrull på svag värme. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt 37 grader. Häll den ljumma degvätskan över jästen och rör om tills den löst sig.Tillsätt salt, socker eller sirap och ev kardemumma. Tillsätt mjölet, spara lite till bakbordet. Arbeta degen kraftigt med en träsked ca 8 minuter, tills degen blir blank, smidig och släpper kanterna, jäs under bakduk i ca 30 minuter till dubbel storlek.
Arbeta ihop degen och ta sedan upp den på mjölat bakbord. Tillsätt mer mjöl om det behövs och arbeta degen smidig. Dela degen i två delar. Rulla ut en bit deg till en längd och dela den i 12 lika stora delar. Rulla till släta bullar. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa 15 minuter.
Häll vaniljkräm i en spritspåse. Gör en grop i mitten av bullen och fyll med kräm. (Har du ingen sprits lägger du i vaniljkrämen med en sked).Låt bullarna jäsa ytterligare ca 10 minuter.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen 5-10 minuter. Låt bullarna svalna på galler under bakduk. Efter gräddningen penslas bullarna med smält margarin och doppas i strösocker.
Hoppas det kommer smaka!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag brukar ibland läsa din blogg och själv ska jag snart ha kalas och visste inte alls vad jag skulle hitta på men tack för ditt tips, ska försöka mig på detta! Kommer skriva in min blogg sen hur det blev, dyker nog upp först nästa vecka! www.ninasvardagsliv.blogg.se
Tack för att du bloggar =)

Bella sa...

Vad kul att du hitta hit! Lycka till med bullarna, tyckte dem blev riktigt goda... Kan kanske bero på att jag är en riktig gottegris :)