fredag 23 januari 2009

Du blir inte rik av att vara sjuk...

Fredag igen, och första arbetsveckan där jag varit på jobbet i tre timmar är slut, jag har alltså arbetstränat 1 timme utöver de två jag arbetar som vanligt med lön. Det har varit tufft trots att det "bara" varit en timme extra, det gör mycket när man är så trött som jag är... Att man inte blir rik på att gå hemma och vara sjukskriven är ju ingen nyhet, utöver att man får mindre in varje månad så har man som sjuk utgifter för läkarbesök och mediciner som den som är frisk slipper. Mindre in och mer ut alltså. Nu när det tredje steget i jobbavdraget träder i kraft 1 januari så blir det mer kvar i plånboken, för dig som jobbar. Den som är sjukskriven eller arbetslös får inte ta del av skattesänkningen. Funderade lite på vilken skillnad det egentligen gör, hur mycket mer få den som arbetar ut efter skatt jfr med den som är sjuk eller arbetslös. Då jag varit sjuk under en längre tid har jag förlängd sjukpenning, som är 75 % av min ordinarie lön. Vet att innan årskiftet så gjordes det en omräkning då de 75 % räknades på 97 % av lönen. Alltså inte 75 % rakt av. Så i praktiken så har det varit månadslön x 0.97 x 0.75 som utgjort ersättningen. Innan jag gick från jobbet idag så "lekte" jag lite i löneprogrammet. Med grundavdrag och tredje steget i jobbavdraget som den som är sjuk ej kan dra nytta av gör det för min del en skillnad på att vara sjukskriven jfr med att kunna arbeta 100% drygt 5 500 kr efter skatt. Det intressanta är skillnaden mellan 75 % av lönen i sjukpenning jfr med att arbeta 75 %. För min del skulle det innebära nästan 2 000 kr mer i plånboken. Vad jag längtar tills den dagen jag orkar jobba fullt igen. Pengar är inte det samma som lycka, men om du har dem så har du en trygghet och ett bekymmer mindre. Jag är glad att jag bott i lägenhet och inte haft barn att försörja och dessutom varit sambo under den här tiden, tänker på alla ensamtående föräldrar och andra som verkligen får det tufft om de blir sjukskrivna. Jag längtar efter den friheten det skulle innebära att vara frisk igen och att få tillbaka orken, att tjäna pengar så att man inte behöver vända på kronorna på samma sätt som idag, det är också en frihet jag längtar efter. Vill kunna stå på egna ben igen och inte vara beroende av Försäkringskassan. Det viktigaste är att bli frisk, men de extra pengarna det skulle innebära att kunna jobba 75 % om inte annat, det får bli ytterligare en morot att kämpa för...

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för din kommentar!

Och jag vet det är inte roligt att ha med F-kassan att göra. Man får aldrig klara besked..*suck*

Många kramar till dig