torsdag 22 januari 2009

Gamla foton...

Efter jobbet idag så ringde jag min farmor, alltid lika trevligt att prata med henne. Hon fyllde 85 år i höstas, är pigg så att hon klarar av att bo hemma och hänger med på det mesta som händer. Vi läser samma böcker, hon ser på tv och läser tidningar så det är inga problem att prata om vad som t ex hände i Let´s Dance i fredags eller vad som hänt i världen. Hon har sina krämpor, men kämpar på och är man 85 år så har man rätt att ha svårt att gå, ha värk och att glömma lite ibland. Saknar att kunna hälsa på en gång i veckan som jag gjorde när jag bodde hemma i M och jag saknar min farfar som tyvärr fick lämna oss i höstas.

Min farmor och farfar fick vara gifta i 60 år, jag önskar att jag kan på samma sätt som de har fått göra, se mina barn och barnbarn växa upp och att jag får göra det tillsammans med den jag älskar och lever med. Tänker tillbaka på när jag var liten och jag minns vad kul jag tyckte det var att hälsa på min farmor & farfar och min mormor & morfar. Att mina mor- och farföräldrar dessutom bodde grannar under hela min uppväxt var ju nästan för bra för att vara sant. Har många glada barndomsminnen från mina besök hos dem. När jag var liten så reflekterade jag inte så mycket över att jag faktiskt hade alla mina mor- och farföräldrar i livet fram tills jag var 16 år då min mormor dog. Morfar dog några år senare, år 2002. Man vet inget annat, utan tar det för givet då de alltid funnits där, nu i vuxen ålder inser jag vad otroligt lyckligt lottad jag varit och är mer än tacksam för det.


Bilderna ovan på farmor, farfar och min pappa fick jag av min far för någon vecka sedan då han suttit och scannat in gamla svartvita foton. Jag vet att det finns en hel portfölj med foton från min mammas barndomshem hemma hos mina föräldrar så jag ser fram emot att få se bilder även på min mormor och morfar och mammas och hennes syskon när pappa får tid att scanna in fler. Tycker det är så intressant att lyssna på äldre människor och att få ta del av deras livsöden och att höra dem berätta om sina liv. Har länge tänkt att jag ska börja släktforska, jag och farfar var för många år sedan och tittade lite på hur det fungerade, då var det microfilm som gällde, nu är det ju lite lättare med internet, men tyvärr har det inte blivit av ännu, men har i alla fall bett mina föräldrar göra ett enkelt släktträd ett par generationer bakåt i tiden så att jag har något att utgå ifrån. Alltid en början...

Inga kommentarer: