onsdag 30 juni 2010

Födelsedagspresenter och laxsnittar...


En försenad födelsedagspresent från min svärmor har landat hemma i soffan och det är ju inte så svårt att gissa att det är en ny kudde jag fått...
Fick även ett presentkort på Bokia, perfekt så här inför semestern...
Halva arbetsveckan är avklarad, hemmet nystädat, sängarna renbäddade och jag själv sitter nyduschad i soffan med laptopen i knät och här kommer jag sitta tills jag kryper i säng om ett par timmar. Solen skiner åter här på Västkusten, vinden viner i träden och första knopparna har under dagen slagit ut på vår klängros, rosenbusken var riktigt vacker förra året och jag ser fram emot att få se den stå i full blom om någon vecka.
Har fått försenade födelsdagspresenter från min svärmor, en kudde med samma tryck som hissgardinen jag köpte på Fritsla Tyglager för en månad sen, ska visa er hur den och gardinen ser ut, väntar bara på att sambon ska sätta upp gardinstången i mitt klädrum. Fick också presentkort på Bokia som var mer än välkommet så här ett par veckor innan semestern då det ekar tomt i min bokhylla på olästa böcker.


Se här enkla Laxrullarna som vi bjöd på i midsommar...
Tänkte avsluta dagens inlägg med receptet på laxrullarna som vi bjöd på i midsommarhelgen som förutom som buffémat passar bra som drinktilltugg eller förrätt.
LAXRULLAR
Ingredienser
300 gram rökt lax, färskrökt i tunna skivor
2 st gelatinblad
2,5 dl crème fraiche
0,5 tsk salt
vitpeppar, mald
gräslök, finskuren
3 msk röd stenbitsrom
0,5 st pressad citron
Tillagning
1. Täck en bricka eller skärbräda med plastfolie. Lägg ut laxskivorna en aning omlott på brickan.
2. Lägg gelatinet i blöt i kallt vatten.
3. Rör försiktigt samman crème fraiche med salt, pepar, gräslök och stenbitsrom.
4. Häll citronsaften i en liten kastrull. Lägg i de mjuka urkramade gelatinbladen. Smält försiktigt över svag värme. Häll gelatinet i crème friacheblandningen under omrörning och låt det tjockna till en kräm.
5. Bred krämen över laxskivorna. Låt krämen stelna något och rulla sedan ihop som en rulltårta. Låt stå i kylen 3-5 timmar. Skär upp i lagom tjocka skivor vid servering.
SMAKLIG MÅLTID!!

6 kommentarer:

Susanne sa...

Roligt med paket och laxrullarna ser riktigt smarriga ut.
Släpper jag vikten nu så går jag upp ännu mera, jag går upp så lätt i vikt och det är så orättvist. Jag ska försöka med viktväktarna över sommaren och försöka gå mycket.

Kramen

jessi sa...

Det kan aldrig bli fel med böcker inför semestern! Det är så härligt att lata sig ute och läsa! Nu njuter ja extra för äntligen har jag egen trädgård o uteplats!

Ha det så bra!

Signe 1 sa...

MUMS vad goda de där laxsnittarna såg ut...måste testas!!:-))

Och vilken snäll svärmor du har!:-)

Ha en finfin dag vännen!

Stora kramen Sofia

alegni sa...

laxsnittarna ser smarriga ut! dem måste jag nog pröva nån gång snart.
det är alltid roligt med paket. just nu väntar jag på två paket, men det är bara saker jag beställt på nätet. inte mindre roligt för det :)
kram
ingela

Å sa...

kan avslöja att laxrullarna var supergoda!!! tack kära du för att vi fick dem på midsommar!! har du ont om böcker är du välkommen hit, några kanske kan passa frun....och välkommen på lite längre besök nästa gång, va ju lite oturligt att vi fick gäster just då! kram kram

cecce sa...

Kom på att jag kanske inte gratuleraat dej på din födelsedag. I så fall: Grattis i efterskott!

Vilka fina och bra presenter du fått och laxrullarna ser ljuvliga ut. Hoppas jag snart får tillfälle att testa dem:-)

Så du har två veckor kvar till semestern?? Hoppas väderläget håller i sig. Antar att ni ska ut med båten så det underlättar ju om det är fint väder.

Hoppas du har det bra!!

Kramar