fredag 11 maj 2012

Double chocolate whoopies



Whoopies fylls oftast med marshmallowfluff, de här som är gjorda efter Leilas recept är lite mindre söta och fyllda med vit choklad och philadelphiaost...

Mörkret har sänkt sig utanför fönstret denna fredagkväll och Sverige håller i skrivande stund på att förlora stort mot Ryssland i Hockey-VM. Trist, men bättre att förlora en match i gruppspelet än i finalspelet. Sambon är i Stockholm på konferens och det vankades grillkväll så det var en nöjd kille jag pratade med tidigare ikväll. Själv har jag haft en lugn kväll hemma i soffan, fick för mig att baka whoopies förrut som jag tänkte ta med hem till mina föräldrar imorgon då jag åker och hälsar. Var nog för trött för att baka egentligen då jag hackade upp den mörka chokladen samtidigt som jag vispade ägg och socker, skulle vara duktig och förbereda, det slutade med att jag glömde ha i den så chokladsmaken blev inte så kraftig på kakorna, men de gick att äta ändå!

Här kommer receptet om du vill prova!!

DOUBLE CHOCOLATE WHOOPIES
ca 20 st

3 ekologiska ägg
2 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao av god kvalitet
1 nypa salt
100 g mörk kvalitetschoklad 70 %


Vit chokladfrosting:

200 g vit kvalitetschoklad
200 g philadelphiaost

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. Smält smöret, häll i gräddfil och kaffe och blanda med äggsmeten.
4. Blanda mjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner i smeten.
5. Grovhacka den mörka chokladen och smält i vattenbad (i en skål över kokande vatten). Blanda i smeten.
6. Spritsa eller klicka ut smeten på ett bakplåtspapper med hjälp av en matsked (klickarna ska vara stora som femkronor).
7. Grädda i omgångar i mitten av ugnen i cirka 10 minuter. Låt svalna helt och gör under tiden vit chokladfrosting.
8. Frosting: Hacka chokladen och smält den i vattenbad.
9. Vispa ihop chokladen med philadelphiaosten. Fyll en spritspåse med rundtyll (ett runt munstycke). 10. Spritsa frosting på undersidan av en kaka, lägg ihop den med en annan (utan frosting) som en macaron.

Trevlig Helg!!

Kramar Bella 

5 kommentarer:

cecce sa...

Mmmm...woopies har jag bakat en gång! Ska testa nästa gång efter detta recept!!

Hoppas du får en fin dag hos dina föräldrar!!
Själv funderar jag på att åka till mina. Antingen idag eller i morgon!

Stor kram!

Majken sa...

Hoppas du får en mysig lördag hos dina föräldrar :-)

ha en finfin lördag!
Kram

Kia sa...

Önskar dig en toppen helg!
Kram Kia

Guldnougaten sa...

Det såg riktigt gott ut, yummy ...
~ Önskar dig en fin helg! :)

♥Mitt Lilla Krypin♥ sa...

Hej Bella

De ser riktigt goda ut :)
Det receptet måste jag nästan testa :)
Önskar dig en trevlig helg!

Kram Carolina