onsdag 30 september 2009

Island dag 2 - Reykjavik

När jag drog ifrån gardinerna på hotellrummet dag 2 möttes jag av den här vyn och då det var valsafari som stod på programmet för dagen blev jag så klart glad av att se att det inte regnade och att solen var på väg igenom molnen...
Tyvärr så blev valsafarit inställt då vinden för stark för att vi skulle kunna bege oss ut på havet...
Det blev istället en promenad längs med havet in till centrala Reykjavik...

Typiska lavastenar...

...som blandades med dessa blanka, såg nästan ut som om de skulle varit lackade så blanka var de...

Konstverket solskeppet...
I detta drygt hundra år gamla hus i Reykjavik hölls det historiska mötet mellan Ronald Reagan och Michail Gorbatjov 1986. Kortet är taget på lördag förmiddag och tyvärr så brann det i huset under fredagkvällen, men som tur var gick det mesta av värde inne i huset att rädda, bl a gästboken från 1986 och värdefulla konstverk...
När vi promenerade inne i Reykjavik tyckte vi att det var en riktigt tråkigt stad och inte alls som vi föreställt oss. Det visade sig senare att vi svängt av för tidigt in på en tvärgata och hade vi bara fortsatt 500 meter längre ner på vägen vi gick förbi hamnen så hade vi kommit till de kvarter där alla restauranger och de bästa shoppinggatorna ligger...

Då vi inte tyckte att innerstan hade så mycket att erbjuda i shoppingväg och inte heller lyckades hitta några sevärdheter, så kan det gå när man litar på att arbetskompisarna har koll på kartan :) så valde vi att gå vidare till Kringlan, landet största shoppingcenter där en klänning inhandlades och ni som känner mig förstår att jag så klart inte kunde motstå att köpa mig en glass här...
Kvällens middag intogs på Restaurangen Pärlan som är byggd ovanpå fem vattencisterner och roterar runt så att på två timmar har du som gäst haft utsikt över hela staden från alla håll...
Då det regnade och blåste som bara den när vi klev ur taxin utanför så det blev det inget foto från utsidan, utan ni får helt enkelt håla till godo med bilder inifrån där det var både varmt och en riktigt skön atmosfär...
Rekommenderar verkligen ett besök på Pärlan för den som åker till Reykjavik då det var otroligt god mat som serverades med vin till som passade utmärkt till maten och är bland det godaste jag druckit, servicen kunde inte varit bättre och interiören var läcker...
Fyrarätters middag bjöds det på och vi började med denna goda anka som kändes helrätt i tiden då det ju snackats ett och annat om en viss Anna Anka i veckan som gått... (Dåligt skämt jag vet :)
Så här såg det ut när jag tittade upp samtidigt som kvällens andra rätt, hummersoppa intogs...

Huvudrätten var antingen lamm som jag åt, och då lammen på Island äter både mynta och timjan när det går ute och betar så behöver Isländskt lamm knappt kryddas och det smakade sååå gott!! För de som hellre ville ha fisk serverades rödfisk som jag aldrig smakat, men som enligt arbetskompisarna som åt den också var rikigt god...
När efterrätten intogs såg det ut så här när jag kikade upp, vi hade med andra ord roterat under vår middag och både inredningen och utsikten var utbytt...
Lite bilder och smått och gott från vår andra dag på Island. Självklart var jag besviken över att vi inte kunde åka på valsafarit som jag verkligen sett fram emot, men det var inte så mycket att göra åt det när vädrets makter inte var på vår sida.
Fick en trevlig dag på stan och välbehövlig vila på eftermiddagen istället så jag klagar inte. Hittade en svart klänning på Zara som jag köpte och tänkte ha på mig på kvällen, tills jag upptäckte att larmet satt kvar i armhålan... Nu skrattar jag bara åt det och konstaterar att är det någon sådana saker ska hända så är det mig och det får bli till att försöka få loss det här hemma. Blev så förvånad då det inte pep när jag gick ur butiken...
Något som kan vara bra att veta om man åker till Island är att du som turist får tillbaka momsen som är nästan 20 % av priset på alla köp över 4 000 Isländska kronor. Då 100 svenska kronor motsvarar ca 1 700 Isländska pengar som vi kallade valutan under resan så är det inte svårt att komma upp i den summan. Man får fylla i ett enkelt formulär med namn och kortnummer som häftas ihop med kvittot och lämnas på flygplatsen innan hemresan så sätts pengarna in på ditt kort.
En riktig höjdpunkt på resan var kvällens middag på Pärlan, så god mat, dryck och service i en vacker miljö att restaurangbesöket helt klart hamnar på topp 5 bland de middagar jag ätit!!