tisdag 22 september 2009

Hummertider...


Gratinerad hummer med fetaost, creme frachie och dill...


Nykokt gratinerad
hummer al a Per Mobergs...


Med en touch av cayennepeppar...

Årets hummerpremiär avklarades igår då det var den första måndagen efter den 20 september och enligt fiskeriverkets regler så är det just denna dag som det åter är tillåtet fiska hummer från kl 07:00 på morgonen. Trots vindar upp mot 17-18 sekundmeter var det många som var ute för att lägga i sina tinor här på Västkusten och idag såldes den första lådan med hummer på fiskeauktionen i Göteborg för 1 110 kr.

Jag föredrar att äta hummern naturell, kokt och tillsammans med lite aioli och bröd och ett gott glas vitt vin. Men när jag kikade runt lite på recept på hummer så hittade jag en mängd olika varianter på gratinerad hummer som jag gärna skulle kunna tänka mig att provsmaka, allt från de enklaste varianterna med få ingredienser till de betydligt mer avancerade med betydligt längre tillagningstid och moment att genomföra med det dubbla antalet tillbehör innan hummern kan serveras. Här ovan får ni tre olika recept att välja på...

2 kommentarer:

homebylina sa...

Hummer...Nja..det går tyvärr inte hem hos mig, men räkor är gott ;)Vilka fina örhängen du köpt, som sagt rena fyndet! Hoppas att allt gick bra hos läkaren och att du fick med dig lite tips och råd =)Ha det gott! Kram Lina

Anna Söderberg sa...

Oh gud så gott det ser ut och låter!!
Har du testat receptet från per moberg?

kram