onsdag 9 september 2009

Vackra Åstol...


Det fina sensommarvädret idag fick mig att tänka tillbaka på sommaren...

Och vår båtsemester som mest innehöll regn och blåst...

men även lite sol...

kom på att jag bara visade bilder på ovädret som var när vi var på Åstol...

...och inte så mycket andra bilder från den fina ön norr om Marstrand...


Många fina hus finns det på ön...


och de flesta är byggda utefter hur naturen ser ut...
Ingen brist på snickarglädjen här inte...
Öns handelsbod skymtar till höger...

...och självklart har Åstol sin egen brandstation, då ön är bilfri så får en fyrhjuling stå till tjänst som brandbil...

Även om inte fisket är lika utbrett nu som för 50 år sedan på ön...

så är det fortfarande öbor som livnär sig på fisket...


Gamla väderbitna sjöbodar...
med bänkar framför där säkert en och annan historia berättats genom åren...

En plats för vila kanske...



Öns gamla postkontor...

I öns park finns en minnessten över de sjömän som bott på ön och som tyvärr gått bort under fisketurer där vädrets makter varit för starka...


...tillsammans med ett gammalt välanvänt ankare...


Öns vattenpump...
Det finns gott om vacker blomsterprakt på Åstol...

en av öns minsta invånare...

Innan ovädret kom blev det så klart bad för min del!!!
Vilken underbar sensommar dag det varit idag då det i almanackan står 090909, på frukosten på jobbet idag var kl 09.09 och vi kom fram till att den tiden och detta datum bara upplevs tolv gånger varje århundrade. Så det har med andra ord varit en ganska speciell dag idag. Det har varit upp mot 20 grader varmt, visserligen ganska blåsigt, men inga kyliga vindar och enligt väderprognosen så ska det fina vädret fortsätta resten av veckan. Inte mig emot!!!
Efter gårdagens inlägg om glögg som förde tankarna till jul redan så här i början på september när man fortfarande försöker njuta av fina sensommardagar som denna så tänkte jag kompensera er genom att idag visa bilder ifrån Åstol där vi var i somras på vår båtsemester. Kom på att jag aldrig visade dessa utan bara foton på ovädret som gjorde att vi låg inblåsta i 3 dygn på den lilla ön norr om Marstrand i slutet på juli.
Annars har dagen inneburit jobb som vanligt, är väldigt trött och har ont i min kropp så det blir inte mycket mer gjort på dagarna för tillfället. Sitter och tittar på fotbollen och Sverige har precis gjort 1-0 mot Malta med drygt 10 minuter kvar att spela. Hoppas det lyckas hålla detta resultat då det varit en riktigt tråkig match att titta på och inget vidare spel av svenskarna.
Snart börjar kvällens IDOL och jag tycket det var en bra start på årets säsong igår med flera deltagare som var riktigt duktiga, sen kan man ju fundera på hur det är med självinsikten hos många andra deltagare... Tycker de verkligen själva att de sjunger bra?? Ja, det kan man ju fundera på, jag vet i alla fall att jag aldrig ska ställ upp i IDOL med min usla sångröst!!
Hoppas ni får en mysig kväll och jag lovar att inte skriva något mer om jul på några veckor :)

15 kommentarer:

mariaemb. sa...

God kväll!

Va spännande det låter med detoxkur, det skulle jag också vilja prova någon gång. Haha, nja julen känns faktiskt ganska avlägsen än så länge. :D

Hoppas ni har en mysig kväll!
Kram Maria

cecce sa...

Tittade in här för första gången och gillar ditt sätt att skriva.
Å vilka härliga sommarbilder!
Västkusten är verkligen fin.
Kommer från västkusten fast längre ner. Ängelholmstrakten men bor nu i Lomma kommun.

Ha det fint!

Miia - There´s no place like home sa...

Hihi, jag tycker också att han ska måla om den ;) Helst NU också, otålig som jag är!

Vilka vackra bilder du bjuder på, riktigt fina! Kraaam

Fru Evelina sa...

vilka otroligt vackra bilder! underbar miljö!

kram

millandante sa...

Åhhh, sommar kom tillbaka.... (jo det gör den ju, fast det dröjer ett tag)
Idol var riktigt kul!
Kram

Therése sa...

Underbara bilder av älskade västkusten!!

Visst är det kul med IDOL, men jag skulle heller ALDRIG ställa upp...jisses (hur skulle DET se ut)!!

Och du..vad stark du är som kämpar på,
tycker bara det är tråkigt att du ska gå och ha ont!!
Kram på dig!!

Emma sa...

Å så många fina bilder, vad vackert det verkar på Åstol :o)
Här i Oslo skiner solen nu på morgonkvisten så jag tror jag ska skynda mig ut och ta en god kopp kaffe på någon uteservering innan jag ger mig i kast med dagens 'måsten'.
Ha en strålande torsdag (snart har du härdat ut en hel vecka, bra jobbat!)
kram

jessi sa...

Bilden där du ska precis hoppa i vattnet är verkligen fin, jag får äkta sommar o frihetskänsla av den!

Ja Idol...man undrar var alla vänner o släktingar har sagt till dessa stackare som sjunger så falskt... var finns människor som vågar säga sanningen så de slipper göra bort sig på tv...


Ha det så gott, snart är det helg o du får ta det lugnt från jobbet.

KRAM

Livet hemma hos Linda sa...

Vilka härliga bilder från i somras. Åstol ser riktigt mysigt ut:)

Hoppas du får en fin dag
Kraamar

Josefine sa...

Vilka vackra bilder!

Ann-Louise sa...

Ser så mysigt ut och helt annorlunda mot här på Östkusten. Tänker alltid på Peter Harryson när jag hör Åstol, visst bor han där? Hans barn heter bätan lika som mina Beata och Oscar ;-)

Vilken morsk baderska du är som kastar dig i!! Jag går fegt ut centimeter för centimeter! Jätte fin bild på dig!

Kramar och hoppas det går bra att jobba.

Helenas loggbok sa...

Hej!
Vilka fina foton du visar! Sverige är ju så otroligt vackert!

Ha en skön kväll!
Kramar
Helena

Elin sa...

Vilka underbara bilder!

Stjärnor & Champagne sa...

Åh vännen, jag tycker att det är så tråkigt att du inte mår bra. Vet du att jag tänker mycket på dig när jag själv inte mår bra med all skit...Vilka härliga bilder, jag älskar verkligen västkusten, det är sååå fint.
Snygging på sista bilden...

Kram till dig/ A

Dareling sa...

Vilken trevlig blogg, hit kommer jag komma tillbaka! :)

Älskar verkligen västkustsbilderna, så himla mysigt. var på ett pyttelitet ställe i somras som heter Käringön, kan verkligen rekommenderas! Fint dessutom med den där minnesstenen.

Trevlig lördag :) Kramkram!