fredag 11 september 2009

Äntligen helg!!


Kvällens middag Grönsakspanna med paprikacreme...
Så var det fredag igen och ytterligare en arbetsvecka är till ända. Det har redan gått fyra veckor sedan semestern och nu är man verkligen inne i vardagslunken igen. Detta var också min andra vecka där jag jobbbat 75 % och det har gått, men inte så mycket mer, det är tufft och livet består just nu mest av jobb och vila, men förhoppningsvis så ska det bli bättre med tiden när kroppen vänjer sig.
Vi har så klart tittat på kvällens avsnitt av IDOL och premiären av Kändisdjungeln . Jag kikade dock bara med ett halt öga då ormar inte direkt är några favoritdjur för mig.
Till middag idag blev det en Grönsakspanna med en paprikacreme då sambon kör sin detox. Paprikacremen rekommenderar jag absolut då den är både nyttig och god och perfekt till t ex en grillad köttbit på sommaren. Här får ni receptet:
GRÖNSSAKSPANNA MED PAPRIKACREME
2 port
4 potatisar
1 rödlök
1 syrligt äpple
3 tomater
1 grön paprika
1 gul paprika
2 dl torkade svarta linser
1 msk olivolja
1 msk hackad färsk timjan
(vi hade tyvärr inga linse hemma idag så vi tog lite extra morötter istället)
PAPRIKACREME
150 gram grillad paprika på burk
75 gram mandel
1/2 vitlöksklyfta
1/4 dl olivolja chili och örtsalt efter smak
Gör först paprikacremen genom att lägg paprika, mandel och vitlök i en mixer. Droppa i oljan sist och smaka av med chili och örtsalt. Ställ kallt. Sätt ugnen på 225 grader. Skala potatis och lök och skär i klyftor. Skär äpple, tomater och paprika i bitar. Lägg potatis, äpple, grönsaker och linser på en ugnsplåt. Häll över olivolja och srö på hackad färsk timjan. Sätt in i ugnen i ca 20 minuter. Servera med paprikacremen.
Paprikacremen håller sig i ca 5 dagar i kylen och passar till många rätter!
Önskar er en trevlig fortsättning på denna fredagkväll och på återseende imorgon!

8 kommentarer:

VITA NYANSER sa...

Ser jättegott ut! jag har september på mig att jobba 25 % sen ska jag gå upp på 50 % (av 80%), men det ska nog gå. Men har mycket huvudvärk, hoppas jag kan bli av med den, då går det lättare, det finns nog med besvär ändå.

Ha en skön helg!
Kram L-L

jessi sa...

Hoppas du får en bra helg! Vila o hitta på skoj saker, de ger ny kraft o energi.

Jag tycker Idol är ett roligt program, gillar nya juryn o Anders Bagge är ju för skön tycker jag!

KRAMISAR!

Livet hemma hos Linda sa...

Visst är det härligt med helg:D

Det där såg inte fel ut! Paprikacremen lät spännande:)

Ha nu en fin helg
Kramar

Cicci sa...

Såg också på Idol och Kändisdjungeln, men kände att det sista nämnda inte var något program för mig.

Ja, nu har man kommit in i jobbet igen efter semestern. På måndag börjar vi med 8 timmars dagar igen, det kommer bli en omställning. Men det är bara att vänja sig...

Många kramar

Karin sa...

Åhh, det där såg riktigt gott ut! Måste nog prova det i helgen!
Ha en mysig dag!
Kram

Fröken Fräken sa...

Oja, efter ännu en resa denna vecka så är det verligen skönt med fredag och helg! Fast jag gillar varken Idol eller Kändisdjungeln, så vi kolade på film istället, lika mysigt det!

Nu väntar loppis (jippie!) och en affär som har utförsäljning - visserligen kul med fyndpriser men trist att min favoritaffär ska lägga ner.
Hoppas att du har en finfin lördag framför dig!

Annas inspiration sa...

Vilken god mat,
tack söta för recepten!

Du är så DUKTIG som kämpar på,
hoppas att din kropp vänjer sig snart.

Vi kikar också på IDOL, riktigt rolig underhållning även om det är så pinsamt ibland & jag gillar inte när jurun är elaka.

ha en fin lördag
kramar Anna

cecce sa...

Hej!
Den är paprikacremen måste jag prova. Nyttig men verkar så god.
Alltid kul med nya recept.

Hoppas du får vila dej i helgen så u laddar batterierna till nästa vecka!

Ha det fint.
Kram