fredag 5 augusti 2011

Roadtripp till Spiken, Läckö o Mariestad...


I onsdags lämnade jag Västkusten för en dag och åkte tillsammans med mina föräldrar till det idylliska fiskeläget Spiken på Kållandsö...



Spiken är Sveriges och största och ett av europas största insjöfiskeläge...



Spiken ligger bara ett par kilometer ifrån Läckö slott och här finns ett stort utbud av restauranger och små rökerier där man kan äta rökt makrill, räkor och andra fisk och skaldjur...



Vi valde att äta sommarbuffé på Sjöboden...



Sjöboden har en mysig inomhusmiljö när vädret inte tillåter att man sitter ute...



Onsdagens fina sommarväder gjorde dock valet enkelt för oss och inte helt oväntat åt vi den goda buffén sittandes ute på verandan...
 




Sill och lax i alla dess former och en hel massa goda Vänern-specialiter bjuds det på, såg även att det fann bl a lufttorkad skinka för den som hellre föredrar kött...
 



 


Efter maten promenerade vi runt i hamnen och tittade på båtar i det sköna sommarvädret...

Självklart åkte vi sen vidare till Läckö Slott...



Redan i slutet på 1200-talet lät biskopen i Skara bygga en borg här, men det var först efter att Magnus Gabriel De la Gardie 1652 fick ärva grevskapet efter sin far Jakob som Läckö utvecklades till det storslagna barockslott som vi möter idag...



Från Läckö kan man åka med turistbåt M/S Magnus Gabriel ut i Ekens skärgård i Vänern...



Från 1964 har Läckö Slott varit ett populärt turistmål och 2009 slogs nytt besöksrekord med 350 000 gäster...
 


Slottskyrkan uppfördes 1655-1668...
 




Sedan några år tillbaka arbetar trädgårdsmästarna med att omvandla trädgården till den köksträdgård den en gång var menad som. Lilla Slottsträdgården är en levande resurs för slottet, med grönsaker, kryddor och ätbara blommor. Allt är dessutom ekologiskt odlat...











Längre än in på borggården får ni tyvärr inte följa med då det är fotoförbud inne i slottet. Läckö är känt för sina utställningar som de har varje sommar och i år visas "Design Sigvard Bernadotte" och "Barn av sin tid - Från vaggan till graven". Jag blev otroligt imponerad över vad mycket Sigvard Bernadotte åstakom under sina 70 år som designer. Tror inte det finns någon idag med den bredden, allt från porslin till snöskotrar visas på utställningen...



Nöjda lämnade vi slottet efter ett par timmar...



och gick ner till Stallet där vi avslutade vårt besök med en fika innan vi åkte vidare...






Till den vackra sommarstaden Mariestad...
 









Vi strosade på kullerstensgatorna och tittade på de gamla husen och detta fick bli avslutningen på vår dagsutflykt!!

TACK Mamma o Pappa för en riktigt trevlig dag tillsammans!

Kramar Bella ♥


1 kommentar:

LOTTAS HOME sa...

Men vännen så mycket härliga bilder, jag längtar hem...
På Läckö bor mina föräldrar numera permanent på vårt landställe, och här har jag tillbringat alla mina barndoms somrar. I Spiken har föräldrarna motorbåt och segelbåt så där är vi mycket. Åååå vad jag längtar när jag ser alla dina bilder hemifrån mitt, ler. Hoppas ni hade ett trevligt besök!
Sommar kram från Lotta