onsdag 31 augusti 2011

Enklaste plommonpajen och fuskglass!


Den här plommonpajen är toppen när man vill att det ska gå undan. Du behöver inte knåda ihop en deg utan bara blanda allt torrt och sedan skiva över smöret...

Det finns en sak som jag verkligen saknar vid den här tiden på året och det är en trädgård fylld med gamla fruktträd, tänk att kunna gå ut i det daggvåta gräset på morgonen och plocka med sig ett par mogna äpplen till jobbet och efter avslutad arbetsdag hämta in en påse med plommon till en enkel paj till kvällsfikat. Hittade ett recept i Allt om mat som lät busenkelt och som borde gå att göra även med andra frukter och bär.

TURBOPAJ MED PLOMMON 4 pers

Ingredienser:
8 st plommon, (ca 400 g)
1 dl vetemjöl
0,75 dl strösocker
1 krm vaniljsocker
80 g smör, kylskåpskallt

vaniljglass eller lättvispad grädde

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200°.
2. Skär plommonen i klyftor och fördela i 4 portionsformar.
3. Blanda vetemjöl, strösocker och vaniljsocker. Strö det över frukten.
4. Skiva det kalla smöret med osthyvel och lägg det på mjölblandningen.
5. Grädda mitt i ugnen 20-25 min tills pajerna fått gyllenbrun färg och knäckig yta.
Servera med glass eller lättvispad grädde.


Har ni sett det nya matlagningsprogrammet på femman? Vi har tittat ett par dagar och det liknar väldigt mycket favoriten Halv Åtta hos mig, med den skillnaden att det bara är kändisar som lagar mat, Helge Skoogs sköna kommentarer saknas och så får kändisarna lite hjälp av stjärnkocken Christian Hellberg med den sista finessen. Betygen för maten delas ut i form av stjärnor 1-5 där en femma är toppbetyg och i slutet på veckan delar Christian ut en extra stjärna till den kock som han tycker varit bäst under veckan. Ikväll är Hanna Hedlund, Arne Hegerfors och Emma ifrån Ensam mamma söker hemma hos Patrik Isaksson som bjuder på thailänsk kycklinggryta och fuskglass till efterrätt. Fuskglassen som tog fem minuter att göra ska jag prova vid tillfälle!

FUSKGLASS MED FRYSTA BÄR OCH RIVEN VIT CHOKLAD 4 pers

Ingredienser:
1 dl vaniljvisp
2 burkar kesella
1-2 msk vaniljsocker
200 g vit choklad
400 g frysta bär

Gör så här:
Häll ner vaniljvisp, kesella, frysta bär & vaniljsocker i en mixer.
Mixa!
Servera i glas och toppa med riven vit choklad.

Nu är det dags för en kopp te, kvällsmacka och kvällens Halv Åtta hos mig!

Kramar Bella  ♥

4 kommentarer:

Stjärnor & Champagne sa...

Hallå vännen:)Du är så duktig på att blogga och jag urdålig, förlåt. Men ikväll bestämde jag mig för att gå in och skriva här och där. Oj vad mycket fint du ha bloggat om. Njuter av dina västkustbilder, så härligt. Hoppas att du mår bra, här börjar tröttheten smyga sig på men försöker skjuta bort den.Mums vad allt lät gott. Har inte sett det programmet, måste kolla:) Ha det gott Stor kram A

Cicci sa...

Tack för två riktigt bra recept. Ska hem till mina förälrar i helgen och där finns det plommon :)

När jag läste ditt inlägg började jag också längta efter en trädgård med bärbuskar och fruktträd...

Många kramar
/ Cicci

Nilla Q sa...

Hej Bella!

Goda recept du delar med dig av! Jag har ju den stora lyckan att ha både ett äppelträd och ett plommonträd, och brukar just som du säger gå ut på morgonen och plocka med mig ett äpple till jobbet. Och nu blev jag dessutom väldigt sugen på att göra plommonpajen i eftermiddag. Turbopaj, låter perfekt för mig!

Kram Pernilla

Lena S sa...

Pajen lät god, den måste jag prova på jobbet. Har fått massor med plommon där av en annan personal.

Kramis