söndag 28 augusti 2011

En andra chans...


En andra chans - är en serie om mod, styrka och en stor livsglädje...

Många av oss lever livets dagar utan några större tankar på att det som är helt naturligt i vårt vardagliga liv genom en sekundsnabb olyckshändelse kan förändras. Vi kanske inte tänker på och uppskattar att vi kan förflytta oss dit vi vill med våra egna ben, det är ju naturligt och en självklarhet när man ända sen barnsben gjort det, vi vet inget annat och funderar inte så mycket över att det finns en risk för att vi inte kan fortsätta att göra så en dag. Att man som gammal när man passerat 70-80 års åldern inte längre har samma fysiska möjligheter, att man då kanske måste ta hjälp av en rullator eller tvingas sitta i rullstol när åldern tagit ut sin rätt dem tankarna har vi nog alla tänkt någon gång och liksom accepterat att det är livet gång, alla ska vi någon gång bli gamla.

Men hur hanterar man ett liv där man helt plötsligt, en helt vanlig dag råkar ut för en olycka som så fullständigt förändrar ens levnadsvillkor, som förlamar kroppen från midjan och neråt? Hur lär man sig att leva i en vardag där benens kraft byts ut mot rullstolshjul, hur accepterar man ett liv med den begränsningen som det trots allt innebär att inte längre kunna gå på sina egna ben? Hur mycket annorlunda måste livet egentligen bli? Kan man fortsätta finna mening, hitta glädjen, utvecklas som människa, fullfölja sina drömmar och även bilda familj? Och hur klarar vi andra i omgivningen att möta det svåra? Frågorna är många och om just detta handlar tv-programmet En andra chans.

En andra chans är berättelsen om några av dem som drabbats av en allvarlig olycka som förändrat deras framtid. En serie om hur det är när villkoren för det fortsatta livet plötsligt förändrats, hur man då kan finna argumenten för att fortsätta vilja leva ett innehållsrikt liv. Kort sagt en serie om mod, styrka och stor livsglädje. I En andra chans får man under lite drygt ett års tid följa Charlotte, Pontus, Nora och Tomas som alla generöst vågar dela med sig av sina erfarenheter.

Har ni inte sett programmet som sänds kl 21.00 på torsdagar i Svt 1 så gör det i höst, tre avsnitt har redan visats och de går att se på här. Dokumentärer om olika livsödern intresserar mig och fångar mitt intresse, att se andra människors livsvilja trots begränsningar ger mig styrka och kraft att accepterar mitt eget livsöde och får mig att känna tacksamhet över det jag kan göra och inte känna så stor frustration över det jag inte kan göra. Det väcker kämparglöden och peppar mig i min tro att det kan bli bättre och att det kunde varit så mycket värre...

Ingen bör ta något eller någon för givet. Vi är alla sårbara. Och när livet slås i spillror så är det möjligt att finna mening igen!! Glöm aldrig det!

Kramar Bella ♥

6 kommentarer:

Uh-huh-me.com - Nettan sa...

Tycker verkligen om att se på såna program jag med! Alla behöver vi då och då en påminnelse om hur värdefullt livet är!

Ha en fin start på veckan!

Emma sa...

Hellosan stumpan!

Har ni haft en bra sommar?
Minns att din sambo fick gå in & jobba tidigare än han trodde. Hur hade du de på din ledighet sen?
Hoppas du hade de bra! : - )

Blir irriterad på FK då jag läser att dom ska behnadla ditt ärende som nytt! Haallå! Ibland kan man ju undra om vi lever på 2000 talet! Ibland är de bara för omständigt men jag hoppas verkligen att du orkar & inte tycker att det tar alltför mycket energi. Håller mina tummar som alltid : - )

Sv: Jag försöker hänga med här på bloggis & uppdatera lite oftare.. Men ibland går de inte så bra ; - ) Hihi!
Tack för dina alltid så omtänksamma & glada kommentarer gör mej så glad och ger mej lust att blogga mer : - )

Ha de nu så bra & ta hand om dej!

KRAAMKALAS

Ps. Jag har inte sett programmet men om jag kommer ihåg de ska jag kika, gillar sånt där då man kan få sej en tankeställare - ibland behövs de!

Postadress Torslanda sa...

Tack för födelsedagshälsingen till min dotter. Jag har sett delar av programmet och det är verligen sevärt och tänkvärt. Jag håller tummarna för att det löser sig på bästa vis för dig med handläggningen hos Försäkringskassan.

Carolines hemligheter sa...

Jag har helt missat det programmet, tack för ditt fina inlägg som dels fick mig att uppmärksamma det samt att stanna upp en liten stund just nu för några minuters eftertanke kring livet i stort och mitt liv i smått...

Du skriver så bra och med så mycket känsla, önskar jag kunde ge dig en stor kram för du är en av de bloggvänner jag värdesätter mest där ute!!!

KRAAAAAAAAAAAAM

A House With A View sa...

Ja gud vilket sevärt program!!! Blir både tagen och rörd när jag ser det!!! Blir påmind om hur lyckligt lottad jag är i livet och hur lätt min liv är jämfört med andras! Även om också jag brottas med mitt, för det gör vi ju alla!!!

Stoooooooooooor kraaaaaaam aka

Anonym sa...

Hej, sevärt program . Min sons fantastiska kompis Christoffer Lindhe är min förebild tänker ofta på honom han ser möjligheterna och framtiden och har mål i livet trots att han förlorade båda benen och en arm. Att han lever idag är ett mirakel.