måndag 9 november 2009

Berlinmurens fall och Grönbergs Interiör...


En liten kik in i butiken Grönbergs Interiör på Kungsgatan 10 i Göteborg...

Bjuder på allt i från härliga färgklickar...


Till lite mer romantisk inredning...


Lyxigt...
och modernt i svart, vitt och silver...

söta små rådjur i alla möjliga olika färger finns...

Nu är hela butiken julpyntad och verkligen värd ett besök... (Alla bilder är lånade ifrån Grönbergs Interiör)

Det är idag 20 år har gått sedan Berlinmuren föll och vi sitter och tittar på en dokumentär om livet innan dess fall på Svt och jag blir både faschinerad och samtidigt förtvivlad över sättet en mur skilde familjer åt och att det faktiskt "bara" är 20 år sedan detta var verklighet. Jag minns dagen då muren föll, jag satt och tittade på tv för att följa det som hände och jag minns att jag såg på Barnjournalen. Var i Berlin ett par år efter murens fall och återföreningen mellan Västtyskland och DDR och tyckte det var en både skrämmande och häftig upplevelse då delar av muren fortfarande stod kvar och man kunde klart se stor skillnad mellan den färgglada delen av Berlin med moderna köpcentrum som KaDeWe och den gråa och inte på långa vägar lika utvecklade delen som tillhört gamla DDR.
Hade varit kul att åka tillbaka till Berlin nu nästan 20 år senare och uppleva skillnaden och se vad tiden och utvecklingen gjort med staden.
Vet inte om det bara är jag som upplever att November är en enda lång och mörk transportsträcka fram till advent, men jag vet att jag längtar galet mycket efter att få plocka fram adventsljusstakar och julpynt, mysa med glögg och pepparkakor och få känna julstämning. Sitter och kikar på butiken Grönbergs Interiörs blogg och det finns så mycket fint som jag mer än gärna skulle vilja köpa till mitt hem. Nu är butiken julpyntad och jag läste att det tagit 600 timmar att förvandla hela affären till en riktigt julstuga. Såg på bloggen att man kunde beställa varor genom bloggen om man inte har möjlighet att besöka butiken själv, vilket ju inte är fel!
Hoppas ni haft en bra start på veckan och får en mysig kväll!!

11 kommentarer:

Helenas loggbok sa...

Vilka fina bilder! Jag är inte sugen på jul. Julen är bara jobbig sen vi flyttade hit. Ingen mysig stämning här och väldigt lång bilresa hem till föräldrarna som mår dåligt. Inte det där myset som man önskar att det skulle vara och som man vill ge sina barn.

Jag kommer oxå ihåg när Berlinmuren föll. Jag var på Nya Zeeland och kunde inte riktigt fatta att det hände, det som hände här i Europa. Berlin är ju en maffig stad, åker gärna tillbaka dit någon gång.
Ha det gott!
Kramar
Helena

Ann-Louise sa...

Grattis i efterskott till ett år som bloggare!! Jag är snart där själv =0)

Hoppas allt är bra med dig. Håller med om transportsträckan och jag är toktrött just nu, känner mig oinspirerad och tråkig....
Ett besök i den butiken du visar med några tusen på fickan vore inte fel. Längtar efter jul och nyår och vetskapen om att nu, nu vänder det igen!

Hoppas din pappa blev superglad över den fina orkidéen. Det var så söt!

Kram

Stjärnor & Champagne sa...

Får börja med ett stort grattis till 1 år. Ja man kan ju säga att bloggandet har lett till ett och annat. Det huset på Gullholmen gick ju inte av för hackor kan man säga. Bilden där 2 dörrar var öppna mot havet mums....Grönbergs interiör, åh vilket godisland. Vad fina saker.
Hoppas att du mår bra. Ha det gott...

Kram Anne

jessi sa...

ååh vilken underbar underbar butik, måste gå in o kolla hemsidan. Men helst vill man ju dit och uppleva den på riktigt!

Jag längtar tills jag får pynta, ska göra det en vecka innan advent för i sen är vi ju bortresta.

KRAMIS

Therése sa...

Oj, vilken mysig butik...där skulle man mer än gärna göra ett besök!!
Och butiken verkade väldigt stor!
Men får gå in på bloggen och kolla lite istället ;-)
Kram Therése

homebylina sa...

Jättefina härliga inspirationsbilder! Förstår att det tog många timmar att förvandla butiken till jul =)Ha en bra dag! Kram Lina ps. och jul...jag läääängtar =)

mariaemb. sa...

Grattis till ett år!

Jag längtar också tills snön kommer. Vi var hemma i norrbotten i helgen och där kom det ett par decimeter snö, så vackert!

Hoppas du får en riktigt fin vecka!
Kram Maria

cecce sa...

Vilken underbar affär. Blev helt sjuk när jag såg bilderna. Verkar va värd ett besök...men jag får nog nöja mej med nätet. Det lär dröja innan jag kommer till Göteborg!

Håller med om allt du skriver om novemberrusket. Längtar också efter advent!

Kram

Annas inspiration sa...

Undebara inspirationsbilder,
ska kika in i deras blogg!

Har du fått tillbaka lite krafter? Håller tummarna för dig!

mysig kväll
stooor kram

Fröken Fräken sa...

Det var två helt olika världar som möttes i den rubriken! Men du har rätt, november är en lång och grå transportsträcka mot julledigheten :-)

Har aldrig varit i Tyskland.. inte heller till Grönbergs interiör, jag verkar ha missat något på båda fronterna :-)

Susanne sa...

Verkar vara en butik i min smak :o)
Hoppas du mår bra

Kraaam