måndag 7 december 2009

Måndagstankar...


Vecka 50 är här och trots bristen på snö så tycker jag allt att julkänslorna börjar smyga sig på ändå. Har precis ätit upp årets första risgrynsgröt och det råkade visst följa med en påse med julskum hem när jag var och handlade efter jobbet och den är av någon konstig anledning redan slut...
Flickan från Havanna lagar mat i kvällens Halv Åtta och en av gästerna är Stig-Helmers dubbelgångare så det kan nog bli en intressant vecka i Halv Åtta...
Inte lika intressant utan snarare tragisk för alla drabbade är de nya reglerna hos Försäkringskassan. Tycker som jag skrivit flera gånger tidigare att det är bra att det blivit hårdare och tuffare krav, kan man jobba så ska man självklart göra det, tråkigt är dock att det är fel personer som nu får lida för att oärliga människor fuskat tidigare genom åren. Är du sjuk och inte klarar av att arbeta ska du självklart ha rätt att vara sjukskriven och få ersättning för det. Då det är många som kommer bli utförsäkrade vid årskiftet har det stått mycket i pressen sista veckan och jag läste t ex om en kvinna som tvingats avbryta sin cancerbehandling för att närvara på div introduktioner osv som de nya reglerna kräver då hon efter årskiftet kommer vara arbetslös istället för sjukskriven och då är det något som blivit fel på vägen.
Blev själv utskriven i våras och hamnade i den situationen som så många andra gjort senaste året och fler kommer det bli efter årsskiftet vars problem inte längre bara kommer vara den sjukdom som de lider av och som tvingat dem bli sjukskrivna utan även oro över hur de ska kunna försörja sig när sjukpenningen dras in. Att var sjuk och brottas med allt vad sjukdomen innebär och samtidigt inte veta om man har råd att bo kvar i sin bostad, ha mat på bordet, försörja sina barn, detta är väl ändå inte det som kan ha varit meningen när regeringen klubbade igenom de nya reglerna.
Jag jobbar idag 75 % och kan försörja mig själv trots kroniska sjukdomar, är glad och tacksam för det även om jag pga mina sjukdomar inte alltid mår så bra, vissa dagar är tuffare än andra, men mina tankar går idag till de som inte vet hur deras liv kommer se ut efter årsskiftet, som istället för att se fram emot julen med glädje istället har en klump som för varje dag växer sig allt större i deras magar. Jag vill tro att framtiden trots allt inte är allt för mörk för Er, utan att ni kan hitta glädje i det lilla och hitta kraft och styrka att orka kämpa, ge inte upp, ni kommer långt med en stark vilja och positivt tänkande, glöm inte det...
Ta hand om Er där ute och passa på att så här i juletider sända en tanke till dem som av olika anledningar inte har det så lätt, omtanke och en hjälpande hand kan komma därifrån du minst anar det!!

4 kommentarer:

Jenny sa...

Hej Bella!
Vilket fint o tänkvärt inlägg..

Känner mig lyckligt lottad som inte befinner mig i den situationen som många av de sjukskrivna. Ska de söka socialbidrag då efter nyår eller hur har försäkringskassan tänkt??

Ha en trevlig vecka,

Sköt om dig,

Kram Jenny

Reko Stil / Emma sa...

Ja, det är fruktansvärt hur det blivit i Sverige med FK och alla nya regler. Tänk att behöva avbryta en cancer behandling för detta??? Det är ju helt sjukt och jag känner att jag blir så förbannad. Här i Norge är det än så länge mer humana regler, men man pratar om att "ta efter Sveriges framgångsrika förändring, där antalet sjukskrivna gått ner kraftigt, som verkligen är nåt att sträva efter". Jo, visst önskar man att antalet sjukskrivna ska gå ner, men målet måste väl vara att antalet SJUKA ska gå ner? Sjukskrivningarna i Sverige går ner, klart som fan de gör det, när folk som är sjuka inte får vara det längre.

Att det ska behöva vara så här i Sverige (och snart Norge tydligen)....det är ofattbart.

Jag är glad att du verkar klara dig "bra" än så länge, jag hoppas du även i fortsättningen klarar att leva ett någorlunda bra liv trots dina smärtor. Kämpa på!

Kram på dig!

Signe 1 sa...

Håller med Jenny, ett tänkvärt och fint inlägg!

Jag tror inte man kan föreställa sig hur det är om man som jag är frisk, men jag lider med er som sitter i en helt annan situation:-(, det måste vara tufft!

Ta hand om dig!!

I nästa inlägg tar jag mig an din utmaning, hihi.

Stor kram Sofia

Livet hemma hos Linda sa...

Ja, det är helt ofattbart att det ska få gå till så. Det går ju inte bara att blunda för de sjukskrivna. Det är bara att hoppas att de tar sitt förnuft till fånga och kommer fram med något bättre förslag.

Hoppas du har en fin kväll
Kram