tisdag 1 december 2009

Julinspirerad förrätt och barnbesök...


Har haft besök av sötaste lilla L idag som här leker med sambons stora keps...

Efter en natt med dåligt med sömn har det varit en riktigt tuff dag av olika anledningar så ett besök av lilla L ikväll var verkligen vad jag behövde, ett bättre sätt att samla positiv energi är svårt att hitta. Lilla tjejen är nu stor och jag tror inte det är långt borta innan hon tar sina första trevande steg.

December har börjat med fint väder här på Västkusten, så härligt att äntligen få se solen igen och jag gillar att det nu är frostgrader i alla fall på nätterna. Gick ut på stan på lunchen för att få lite frisk luft och känna solens strålar i ansiktet och samtidigt få lite dagsljus. Inte konstigt att alla människor är trötta när det är mörkt både när man går till och från jobbet.


Laxröra på pepparkaka...

Svärmor bjöd i helgen på en annorlunda, men väldigt god och julinspirerad förrätt som jag tänkte dela med mig av. En blandning av turkisk youghurt, rökt lax, salt och peppar serverades tillsammans med pepparkakor, inte en kombination jag skulle kommit på, men så gott det var!! Rekommenderar verkligen den här förrätten så här i adventstider, och den passar ju även att göra som mingelmat eller som del i en buffé.

Jag har varit en urusel bloggvän sista veckan, inte lämnat en kommentar på snart en vecka hos er, så nu ska jag förhoppningsvis ägna resten av kvällen till att börja läsa ikapp!!

15 kommentarer:

Carolines hemligheter sa...

Ibland behöver man bara vara och slippa alla "måsten" (även de roliga som att skriva kommentarer), hoppas att du har fått ny energi! Att komma ut en stund på dagen och få lite dagsljus är guld värt, något man borde se till att göra varje dag.

Förrätten låter både enkel och god, tack för receptet! Kul med julinspirerade rätter, min bror kommer till Stockholm i helgen och då kanske jag skall göra sådana laxpeppisar som tilltugg innan maten (eller som förrätt).

Hoppas att du har en mysig kväll och att du får sova gott i natt, massa kramar!

Cicci sa...

Din svärmors förrätt ser riktig god ut. Annorlunda smakkombination med pepparkaka och lax. Då är inte du den enda dåliga bloggvännen. Har heller inte haft någon ork eller inspiration de senaste dagarna.

Kramar

Jenny sa...

Hej Bella!
Skönt att höra att det är fler som har svårt att hinna kika runt hos varandra just nu, jag känner samma sak.

Vilken sötis lilla L är, en riktig glädjespridare:)

Den där förrätten lät ju spännande! Lax o pepparkakor:)

Ha det gott,

Kram Jenny

Stjärnor & Champagne sa...

Ha nu ser jag en utmaning här hihi...Tar tag i den imorgon, tack snälla...Vad tråkigt med dålig sömn. Hoppas att du får sova bättre inatt vännen. Ja här har det inte ens varit en gnutta sol, suck. Verkar som framsidan av landet har fått den idag.
Kram till dig/ Anne

Stjärnor & Champagne sa...

Jag har varit riktigt ruskig på att lämna kommentarer...

cecce sa...

Så spännande med lax och pepparkaka! Det ska jag prova. Lite oväxling till ädelosten!

Visst behöver vi dagsljuset och den lilla sol som ibland tittar fram. Ska försöka bli bättre på det och försöka ta mina promenader. Det är verkligen välgörande!

Kram till dej!!!

Helenas loggbok sa...

Hej!
Vilken annorlunda förrätt! Låter jättespännande!
Jag är oxå usel på att kommentera just nu. Har tappat lite lusten för att blogga över huvugtaget. Vet inte om jag ska sluta eller inte. Ständigt samma funderingar.

Vad skönt att ni har haft solen framme lite. Det känns som det var ett tag sen sist. Man mår så mycket bättre om man kan vara ute och det är liteljust. Som tur är har vi ljusare nästan 2 timmar längre än ni i södra Sverige.Det gör ganska mycket!
Ha en skön dag!
Kramar
Helena

Mia sa...

Söt bild :) Här har vi sol, frost och minus fem just nu! Hoppas på snö, kanske med lite tur till jul med!

Kram!

Fröken Fräken sa...

Jag ska försöka samla lite energi ikväll och bara vara och dona för mig själv! Känner att det har varit väl mycket, och har som du sovit för lite, och då känns det inte roligt alls! Vi får hoppas att vi snart är på topp igen.. :-)

Reko Stil / Emma sa...

Hm? Laxröra på pepparkaka? Det lät spännande, tror nästan jag måste testa... :)
Be inte om ursäkt för att du inte kommenterar runt omkring - ibland orkar man, ibland inte. Om man känner "fan nu måste jag få ändan ur vagnen och göra ett inlägg och några kommentarer", ja så har det roliga blivit ett måste och ett stressmoment och är inte full så roligt längre.
Gör bara det du orkar och verkligen vill, bloggvännerna förstår - annars är de inga vänner! :)

Kram på dig!

Lillsnörpa - grönt, Pyssel o Äpplen sa...

Häftig kombination med pepparkaka och laxröra! Måste provas!

Signe 1 sa...

Tror vi alla känner av samma dåliga samvete med bloggen o kommentarer ibland...så känn inte så!!

Vilken liten sötnos! Barn är underbara!

Må gott, kram Sofia

Signe 1 sa...

Oops, såg nu att jag hade fått en utmaning oxå, hihi. Ska klura lite på den först, tack tack!:-)

Annas inspiration sa...

Hej snäckan!

Hoppas du mår bättre nu, en sådan liten goding på besök blir man glad av :-)

Låter som både en enkel & god
förrätt.

Hoppas du får en fin kväll,
massor med kramar

Madeleine sa...

Bloggandet har sina för- och nackdelar som allt annat här i livet....

Vad annorlunda med laxröra på pepparkakor:) Låter som en spännande kombo.

Sköt om dig.KRAAM