söndag 6 december 2009

Ljus i vårt hus till 2:a Advent...

2:a ljuset är tänt i adventsljustaken denna gråmulna söndag...

Utanför fönstret står vår julgran sedan igår med tända ljus, det doftade så gott när jag satte i ljusen och jag önskar att jag inte vore allergisk utan kunnat haft en riktig gran även inne...

Satte granris och belysning även på framsidan för att få det lite ljusare och mer välkomnande så här i adventstider...
Så har ytterligare en vecka gått och det är redan den andra advent, en vecka kvar till Lucia och snart står även julen och knackar på dörren. Dagarna blir allt kortare ännu en tid innan det vänder och dygnets ljusa timmar blir fler igen.
Satt och funderade förut på hur man ständigt väntar på det som komma skall. På vintern väntar vi på våren, på våren ser vi fram emot sommaren och när sommaren närmar sig sitt slut längtar vi till nästa sommar, på vardagarna väntar vi på helgens ledighet och det känns som att många av oss ständigt väntar på det som komma skall, det man förhoppningsvis ska få uppleva imorgon, om en vecka eller nästa år, vi väntar på att kunna få köpa det vi önskar oss, vi väntar på den stora kärleken, på att få åka på vår drömresa. Vi är ibland så upptagna med att vänta på saker som förhoppningsvis kommer ske och finnas i vår framtid att vi glömmer bort att njuta och glädjas över det som finns i nuet.
Ordet advent kommer av det latinska ordet adventus vilket betyder ankomst, men har i folkmun fått betydelsen väntan och nog är advent en väntans tid, en tid fylld av förhoppningsvis mysiga och trevlig stunder med allt från pepparkaksbak och glöggmys till julklappsshopping och pysselkvällar i väntan på tomten.
Ville bara påminna Er om att verkligen njuta av årets mysigaste tid och ta hand om era nära kära...

11 kommentarer:

Livet hemma hos Linda sa...

Mycket tänkvärda ord!! Visst gäller det att ta till vara på varje dag och leva i nuet, något man får påminna sig om lite då och då.

Hoppas du har haft en fin söndag och 2:a advent.
Kramar

Cicci sa...

Håller med Linda att du skriver väldigt tänkvärda ord. Man fångar egentligen inte dagen om man ständigt går att väntar på något. Det gäller att leva i nuet.

Kramar

Ann-Louise sa...

Japp, ofta tänker alla att advent betyder väntan men det är ju från latinets Adventus som betyder ankomst. Jag brukar säga att vi svenskar är fantastiska med vår väntan. Om somrarna väntar vi på bättre väder och tänker att nästa vecka så....den mörka tiden väntar man på våren och hoppas att denna sommar så...osv. Men man måste precis som du säger försöka leva i nuet för livet går inte i repris!

Vad fint ni har det. Ser verkligen ut som en sån här mysig bild av ett perfekt pyntat hus man ser i tidningar!! Väldigt inbjudande med andra ord.

Ha en fin kväll och ny vecka!

Kram

homebylina sa...

Så fint med granen på trappen och ljusslinga på trappräcket! Vad synd att du inte tål gran...dom doftar ju som sagt så gott! Ja, njuta av nuet helt klart, advent är abslout en sådan tid då jag njuter av nuet! Det gick bra på marknaden, sålde över förväntan =)
Horndal är ju ett ganska litet samhälle men de var väl shoppingsugna ;=)Dörrfabrik...?? Får fråga maken, det är han som kommer därifrån. Tack för dina fina ord, det värmde! KRAM Lina

Signe 1 sa...

Vilka mysiga och stämningsfulla bilder du visar!:-)

Ha en skön kväll, kram Sofia

Skatan sa...

Vilka mysiga bilder...i kombination med klokheter! Ett komplett blogginlägg med andra ord ;)

Kul att hitta hit!!

Trevlig kväll,

Anna

Carolines hemligheter sa...

Godkväll vännen, otroligt bra skrivet! Precis så är det tycker jag, ofta blir jag arg på mig själv för att jag beter mig precis sådär (fast jag egentligen verkligen vill njuta av dagen)...

Mia Törnblom uttrycker det så bra: Om man har ena benet i framtiden och det andra i det förgångna, ja då pissar man ju faktiskt på nuet...

Stor kram till dig och njut av slutet på denna söndag den 6 december 2009, det skall jag göra :-)

ROOM AND SERVE sa...

Det är så fint me dljus i gran utomhus till glädje för alla.

Annas inspiration sa...

Klokt skrivet Bella, viktigt att leva här & NU!

Mysiga bilder från ert hem.

ha en finfin kväll
kramkram

Jessica sa...

Hej Bella,
Vad det ser mysigt ut i ditt fönster!
Så sant, det du skriver. Man är hela tiden på väg vidare, någon annan stans. Att det där carpe diem ska vara så jäkla svårt att lära sig.
Såg ett bra ordspråk om det där, men hittar det inte nu.

Hoppas du mår bra och myser i adventstider.

Kram
Jessica

Fröken Fräken sa...

Trist att vara allergisk mot gran, men den ser väldigt fin ut därute med belysningen!

Ja, du vet ju hur jag är, jag kan lova dig att jag iaf inte ser fram emot hösten vid sommarens slut. Själv ser jag inte den där eviga längtan som ett tecken på att man inte kan njuta av det som är nu, utan att man har en önskan om utvecklas och förnyas. Men en sommarkväll i juni, då är jag precis nöjd som det är!!