måndag 24 november 2008

Vill ha lugn och ro...

Fick telefonsamtal från Göteborg på förmiddagen, det var det här företaget som min handläggare på Försäkringskassan kallade sitt team, har fått en tid hos dem den 12 december, först ska jag tydligen prata med en psykolog i en timme och därefter träffa en läkare. Läkaren ska gå igenom alla mina journaler för den här tiden och göra en samlad bedömning till Försäkringskassan, dels på rehabplan och om det ska göras mer utredningar. Känner att det händer saker hela tiden just nu och jag måste bara gilla läget och har ingen möjlighet att påverka vad som händer, har ingen möjlighet att ändra något. Jag måste verkligen vända mina tankar hela tiden, peppa mig själv och tänka positivt, inte låta mig påverkas negativt av saker, inte påverkas överhuvudtaget av mycket. Stänga av helt enkelt... Brukar försöka använda mig av SOAL. Det är ett sätt att hantera tankarna när dem kommer.

S topp
O bservera
A cceptera - Ja: Gör någonting Nej:
L åt gå

Alltså att man ska stanna upp. Observera tankarna man har och situationen. Acceptera att man tänker och känner på det här sättet. Och skrida till handling. Eller släppa tanken.

Dalai Lama har sagt : "Om det finns en lösning på problemet är det onödigt att oroa sig. Om det inte finns någon lösning är det meningslöst att oroa sig." Så sant det är och det är verkligen något att sträva efter att kunna leva så. Nu är dags för sängen för min del....

Inga kommentarer: