tisdag 4 november 2008

Grey´s anathomy och sjukersättning..

Sitter i soffan och tittar på ett inspelat avsnitt av Grey´s Anathomy efter jobbet. Greys är en av mina absoluta favoritserier. Tycker dock inte om att Efterlyst på 3:an är flyttat till samma tid som Greys går. Efterlyst är det enda program som min älskling absolut måste se varje vecka så jag ska kanske inte klaga när jag kan bestämma vad vi ska titta på dem andra vardagskvällarna...



Har haft en bra dag på jobbet idag, har haft fullt upp att göra, vilket jag verkligen föredrar framför att bara sitta av tiden. Är på jobbet två timmar varje dag och arbetstränar. Efter att ha varit sjukskriven mer eller mindre dem tre sista åren och helt från september förra året så är det ett stort steg åt rätt håll att ha börjat arbetsträna. Gjorde först en arbetsprövning på två veckor och har sedan arbetstränat i snart tre veckor så nästa vecka är det dags för möte med F-kassan igen. Tycker det är jättebra att det är tuffa regler så att folk inte kan gå hemma och vara sjukskrivna om dee inte behöver det, men samtidigt så känns det tufft att veta att om jag inte är fullt frisk om ett år så får jag ingen ersättning över huvudtaget... ja det är sant, och jag är inte garanterad ersättning för hela tiden dit heller, det görs omprövningar med jämna mellanrum . Det spelar igen roll om jag får någon ny sjukdom, har helt enkelt ett visst antal dagar som man får vara sjuk... Om jag efter ett år jobbar så måste det gå minst tre månader innan jag kan få någon sjukersättning igen, spelar ingen roll om det är magsjuka eller cancer. Man blir helt enkelt utstämplad från systemet. Skulle kunna skriva mycket mer om ämnet, men nu får det räcka för den här gången och istället så hoppas jag på att min kropp är med mig så att jag kommer kunna jobba fullt innan mina dagar är slut, så jag inte behöver bekymra mig...

Hej så länge!

Bella

Inga kommentarer: