måndag 10 november 2008

FARS DAG!!


Igår var det Fars-dag, hoppas ni inte glömde att fira era kära pappor... Själv firade jag min pappa i torsdag då jag inte hade möjlighet att träffa honom igår. Han fick biljetter till båtmässan i Göteborg i februari. Tanken är att vi ska åka dit hela familjen, mamma, pappa, bror med flickvän och så jag och min älskling. Kommer bli trevligt!! Jag är så glad och lycklig över att jag har turen att ha en så otroligt snäll och omtänksam pappa, han har verkligen alltid vart ett stort stöd för mig och tack pappa för all hjälp genom åren. Du är Bäst!!! Sänder också en tanke till min älsklings pappa i himlen, som jag tyvärr aldrig fick träffa...


Fars dags traditionen kommer såklart ursprungligen från USA. Sonora Smart Dodd var ett av sex syskon som bodde i delstaten Washington. Hon satt på en Mors dags-ceremoni 1909 och funderade på varför det inte hade inrättats någon Fars dag. Hon tänkte på sin pappa som ensam uppfostrat henne och hennes syskon sedan mamman dött i barnsäng då sjätte barnet föddes. Hennes tanke var att fira Fars-dag på sin pappas födelsedag den 5 juni 1910, men arrangemanget drog ut på tiden så festen blev inte av förrän tredje söndagen i juni. Fars-dag hade till en börja inte alls samma genomslagsskraft som Mors-dag, men efterhand så spreds sig seden i USA och vidar ut i världen. 1931 kom seden till Norden och firades då tredje söndagen i juni. Efter önskemål från nordiska handelssamfundet flyttades fars dag till andra söndagen i november för att inte ligga för tätt inpå mors dag. I övriga världen är firandet av Fars-dag utspridd över året och firas på olika dagar i olika länder.

Inga kommentarer: