tisdag 22 november 2011

Wienernougat...


Förra årets favorit bland julgodiset var wienernougaten som också var den lättaste att göra, perfekt kombo som det utan tvekan kommer bli en favorit i repris på i år...

I grannhuset lyser nu adventsljusstakar och stjärnor upp novemberkvällen och jag inser att det är hög tid att plocka fram de egna, har helt ärligt inte alls kommit in i någon adventsstämning och är inte riktigt på hugget för att adventspynta heller, men det beror väl på att jag fortfarande är hemma och sjuk. 

Trots bristen på julfeeling så är tankarna titt som tätt där på julklappsinköp, pyssel, pynt och idag satt jag och kikade runt lite på bloggar för att hitta lite nya recept till jul och kom då att tänka på wienernougaten som jag gjorde förra året och som direkt blev en favorit. Går snabbt att göra och går inte att misslyckas med, perfekt!! Recepetet får bli avsluta dagens inlägg samtidigt som jag vill önska Er alla en trevlig kväll!

WIENERNOUGAT, 1 form

250 g nougat
150 g mörk choklad
100 g mandelspån

Rosta försiktigt mandelspånen gyllenbruna i en torr stekpanna. Ställ åt sidan. Skär nougaten i bitar och smält över ett vattenbad. Grovhacka chokladen och låt den smälta ner tillsammans med nougaten i vattenbadet. Blanda till sist ner den rostade mandeln. Häll upp massan i en avlång form med bakplåtspapper. Låt stelna och skär i bitar.
 
ETT TIPS!
 
Jag använde mig inte utav vattenbad utan värme nougatbitarna i en skål i micron och la i den hackade chokladen efter en kort stund lät det smälta ihop och det gick minst lika bra att använda sig av vattenbad.
 
Kramar Bella ♥


6 kommentarer:

Kia sa...

Det kanske jag skulle prova på. Jag gör aöötid ischoklad och rischoklad. Förra året prova jag tomtefudge också. Kanske ska försöka sig på något nytt varje år, tänk om 10 år vad mycket godis jag kan bjuda på! : )

Ha en toppen dag.
Kram Kia

Helenas loggbok sa...

Hoppas du kan må lite bättre och få lite adventsfeeling i veckan! Här håller jag på lite och småpysslar. Blir inte så stora utsvävningar men med lite blommor, extra många ljus och några stjärnor i fönstren blir det ganska adventsfint! Julgodis får nog vänta lite för vår del annars äter vi bara upp det. Wienernougat låter jättegott!
Stor kram till dig!
Helena

Zandra sa...

Jag hoppas att allt är bra me dej tjejen och att din värk börjat avta...

Wienernougaten ser väligt lockande ut, tror nog att de får bli årets julgodis :-)

Ta hand om dej.
Kram

Klipphöjden3 sa...

Visst är det perfekt när det godaste godiset är det enklaste att göra. Detta recept ska jag testa.
Här har adventsljusstakarna kommit fram men adventskänslan den har inte kommit än. Idag känns det mer som vår än vinter utomhus.

Ha en fortsatt trevlig kväll!
//Veronica

Postadress Torslanda sa...

Jag gjorde också denna förra året och den var gudomligt god! Ska göra massor av den i år

camilla sa...

Måste prova detta! Gud så många smarriga recept jag får här hos dig! :)

Ha en bästa kväll! Kraam