söndag 12 december 2010

I will be home for Christmas...

Det här söta zinkhuset från Walthers som finns att köpa hos Countrystyle och får mina tankar att gå till alla dem som är hemlösa och inte har något hem att komma hem till på jul...

18 000 personer är i Sverige år 2010 hemlösa, de lever ett liv utan eget tak över huvudet, ett liv utan arbete och mat på bordet, ett liv i utanförskap, ett liv i en ord cirkel där det som hemlös är svårt att få ett jobb och utan jobb är det svårt att få en bostad, ett liv ofta fyllt med droger och alkohol och en pappkartong som madrass och pressening som täcke under natten, ett liv som sliter både fysiskt och psykiskt på kroppen och som går ut på att överleva med helt andra förutsättningar än de som de flesta av oss som läser detta inlägg har. Termometern visar på -14 grader denna 3:e advent, var hittar man styrkan att klara av natt efter natt i den här kylan... Tror inte man kan föreställa sig hur det är att leva ett liv där man ständigt bär med sig alla sina tillhörigheter och alltid måste sova med ett öga öppet för att ingen ska själva allt man äger och att kunna behålla värdighet och integritet när man aldrig kan få stänga dörren och låsa om sig kan inte var enkelt...

Själv ställer jag mig frågan denna söndagkväll vart helgen tog vägen, har varit och är så sjukt trött att jag inte fått gjort mycket vettigt i helgen, har inte heller känt att jag kunnat vila på ett bra sätt så idag är en sån där dag då jag känner frustration och sorgsenhet över att jag inte orkar med varken mig själv eller det som hör julen och advent till. Det får bli nya tag imorgon för att försöka hitta ork till att styra upp den här julen...

Känner dock att mina problem ter sig ganska ynkliga i jämförelse med de som 18 000 människor lever med varje dag i vårt land. För även om jag haft en hel del motgångar i livet så har jag alltid haft tak över huvudet och en familj som funnits där, ibland kan det vara klokt att sätta sina egna problem och bekymmer i relation till andras för att uppskatta det man har även när man själv inte mår bra och får kämpa i motgång...

Ta hand om Er och ha en mysig söndagkväll!

Kramar Bella ♥ 

6 kommentarer:

Uh-huh-me.com - Nettan sa...

Mitt hjärta har alltid slagit extra hårt för de hemlösa därför har jag jobbat för dem på min fritid, sen gymnasietiden. Är fantastiskt att se hur starka de är och hur de lyckas sprida glädje själva! En väldigt givande del av mitt liv är det att hjälpa dessa utsatta!

Förstår att du känner frustration, jag hoppas att din vecka blir bättre och att du får känna av lite julkänslor!

Ha en toppenvecka! KRAM!

Ann-Louise sa...

Det blir nog jul i år också vare sig vi är klara eler inte med det man "borde" gjort! Känner samma här, dagarna och helgerna springer iväg och orken med.

Men vi får nog fina jular ändå! Jag fick mitt julbord igår så jag klarar mig med en julklapp nu bara ha, ha.
Värre då för de som inget har eller får. Och alla ensamma.

Kram och hoppas veckan blir bra!

Miruschka sa...

Ibland kan jag känna mig så rutten som gnäller över bagatellartade saker, det finns ju de som har det mycket, mycket värre.

Julen kommer, även om vi inte hinner med allt som ska göras. Jag brukar tänka som så, att det är huvudsaken jag får samla hela min familj och vi får vara tillsammans. Känns ännu mer angeläget när jag har två döttrar som flyttat sextio mil söderut!

Hoppas du får en förhållandevis bra vecka!
Kram♥

vitagavlar.blogspot.com sa...

Kloka ord!
Kram Lisa

Anne-Lie sa...

Ja julen kan lätt bli ett stressmoment, många kloka ord har skrivits här på bloggen. Visst lever i ett överflödssamh., spydde galla över våra soffor o bord i helgen. Men vi biter ihop ett tag till, funderar över vår tillvaro. Får se vad som händer framöver!

Önskar er alla en härlig vecka!!!!

cecce sa...

Vilket fint och klokt inlägg!
Har haft samma tanke denna kalla vinter.
Ibland skäms man för att man gnäller...

Hoppas du mår lite bättre idag...och hittar lite kraft även om jag förstår att det känns tungt.
Snart är det jul:-)

Styrkekramar:-)