tisdag 17 augusti 2010

Trötthet och systerskap...


Katerina Janouchs andra bok om barnmorskan Cecila, Systerskap, har en intressant story och texten har ett bra flyt. Tycker den här boken är snäppet bättre än den första i serien så det här får bli veckans boktips för mörka höstkvällar...
Trött är bara förnamnet på hur jag känner mig ikväll, två intensiva arbetsdagar så här direkt efter semestern har tagit hårt på krafterna och huvudvärken är av det värre slaget ikväll. Ser fram emot en efterlängtad massage imorgon, känns i nacken att det är ett par månader sedan jag senast blev knådad av goa A som kommer till jobbet en gång i månaden och tar hand om våra stela kontorsnackar.
Har läst en hel del i sommar och boken ovan är den senaste, så här står det på att läsa på baksidan av boken:
"Familjen Lunds hus på Lindängstorget är till salu. Efter Johns otrohet har Cecilia och John separerat och plötsligt är Cecilia varannan vecka-mamma. Hon saknar familjelivet och kastar sig in i arbetet som barnmorska och låter sig uppslukas av dramatiken på förlossningen. Samtidigt bär hon på en ilska och tycker att singellivet är ovant och svårt. Kanske kan mötena med John hos terapeuten hjälpa henne att få ordning på tillvaron? Ett telefonsamtal visar sig avgörande på flera sätt. Plötsligt förstår Cecilia var hennes känslor finns. Med ens är hon redo att slåss för det som är viktigt.Samtidigt som Cecilias familj håller på att söndras hamnar hon mitt i en annan kris. Det börjar med en rad brutala övergrepp i city. Därefter försvinner Cecilias systerdotter plötsligt oförklarligt, rykten och skvaller sprids på nätet och begreppet systerskap får en ny innebörd vad händer när offret själv blir förövare? Och kan hämnd verkligen vara den rätta vägen till jämlikhet?"
Nu blir det en kopp rött te och ett par knäckemackor med ost framför sista allsången på Skansen för i år och det är väl bara att inse att sommaren nu är så gott som slut...
Kramar ♥

2 kommentarer:

Signe 1 sa...

Hej vännen!! Jag har varit en usel bloggvän i sommar, sorry!!:-(

Jag har precis börjat läsa Viveka Stens böcker, dom är kanon!:-) Har du läst dom? Påminner om Läckberg och Jungstedt tycker jag...

Ta hand om dig sötis!

Kraam Sofia

Cicci sa...

Hoppas att du slapp huvudvärken idag. Värk är inte skoj och man vill helst bara slippa det. Vi har verkligen lugnt på redovisningsfronten på min egna byrå.

Förrsten är det fler än jag som inte kan se din Visuella Verifering när man använder Bloglovin?

Kramar