måndag 9 april 2012

Rundtur på Isla de Margarita...


Hittade den här målningen på en husvägg som föreställer Isla de Margarita o kom på att jag kunde märka ut de platser vi besökte under rundturen, men ser nu att det jag skrev knappt syns så ni får klicka på bilden för att få den större så det går att läsa. Ön är ungefär lika stor som Gotland...


Tredje dagen på vår resa gav vi oss iväg ut på en jeep-tur runt Isla de Margarita, vi utgick ifrån vårt hotell vid Playa Él Agua...


Första stoppet gjordes vid La Aldea, ett turistställe där man kunde se en avbild av öns skyddshelgon som befolkningen tillber...


...köpa div souvenirer, pärlor och hålla en papegoja...


Här är vår guide Jonatan som körde jeepen och tog oss runt ön...

Öns huvudstad heter La Asunción, har ca 28 000 invånare och eldragningar som inte riktigt når svensk standard...


I staden finns bl a Museo Nueva Cádiz och en fin park med en staty som jag tyvärr bara fick bild på bakifrån och som jag vill minnas föreställde Simon Bolivar (rätta mig gärna om jag har fel) som även kallades Befriaren då han kröntes till general över frihetsarmén som gjorde slut på spanjorernas välde i den Nya världen...



Huvudstaden åkte vi bara igenom utan stopp och fortsatte sedan upp till Castillo de Santa Rosa som ligger alldeles utanför...


På grund av de rikedomar som fanns på Margarita drabbades ön av sjörövare och flera fort uppfördes, varav flera finns kvar än idag. Castillo de Santa Rosa var en gåva ifrån Spanien...


Fortet är ett populärt turistmål och många slängde ett mynt i önskebrunnen...


Lite fler pics från Castillo de Santa Rosa...


Vegetationen på ön är väldigt skiftande och på vår väg söderut på ön åkte vi genom regnskog...


tills vegetationen allt mer övergick till ökenlandskap...


Vi passerade öbor som separerade grus/sand för att kunna göra murbruk på ett gammalmodigt sätt som krävde tålamod...


Nästa stopp gjordes vid Marsipankyrkan i byn El Valle Del Espiritu Santo...


i kyrkan finns vackra fönstermålningar med lite ovanliga inslag i motiven som palmer och sandstränder...


ståtlig kyrka som var väldigt väl underhållen...


Sen var det dags för en båttur...


I Mangroveträsket, Laguna de la Restinga, som tillsammans med en smal strandremsa sammanbinder de två halvöar som bildar Isla de Margarita...


åkte vi genom kanalerna med olika namn...


såg flamingos...

Det var ganska smalt och snårigt på sina ställen och jag var aningen orolig innan för att det skulle finnas ormar hängandes i träden, men vi såg inga som tur var för mig och mina medpassagerare som jag förmodligen hade skrämt slaget på fullständigt om jag sett någon. Ni som känner mig vet att detta inte är en överdrift :)


Förutom flamingos såg vi bara pelikaner och röda sjöstjärnor...


som levde bland rötterna i Mangroveträsket...


Efter båtturen åkte vi vidare till ökenlandskapet på Macanao halvön...


Körde off-road med jeeparna...


Vi åkte förbi små fiskebyar, där standarden på deras boende var allt annat än bra. Läste att 5 % av befolkningen i Venezuela är jätterika, 15 % rika och resterande 80 % fattiga...


 Vi stannde vid en liten restaurang vid havet med vacker utsikt...


Jag valde fisk som serverades med ris, potatis o lite grönsaker...


Sen var det dags för ett efterlängtat och svalkande bad vid en ökenstrand...

 

Efter badet åkte vi vidare runt Macanao halvön och sen tillbaka längs med den västra kusten till vårt hotell...


Vi åkte igenom den vackra staden Juan Griego...


som har fina stränder och några av öns bästa restauranger där det är populärt bland turister att äta middag och samtidigt se på solnedgången...


Fortet La Galera ligger strax utanför staden, där utkämpades det sista slaget på ön när öborna slängde ut spanjorerna...



 Vid ett besök på ön rekommenderar jag verkligen att göra en sån här rundtur för att få se hela ön som är väl värd att upptäcka!!

Kramar Bella ♥

5 kommentarer:

Postadress Torslanda sa...

Verkligen härliga bilder!!! Wow, vilken resa!

vitagavlar.blogspot.com sa...

Välkomna hem!
Kram Lisa

mina finaste. sa...

Gud vad härligt det ser ut! Tack vare dina bilder känns det nästan som att man varit där själv :D Kram

Kia sa...

Det var en rejäl rundtur. Men det är kul att ha sett lite mer än bara hotellet och omgivningen runt det.

Ha en toppen vecka!
Kram Kia

♥Mitt Lilla Krypin♥ sa...

Vilken resa ni gjort :)

Ser fantastiskt ut!

Kram Carolina