måndag 19 juli 2010

Lilla Kornö i svag kuling...

Trötta på att ligga i hemmahamn, men med vetskapen om att det skulle blåsa upp under dagen och eventuellt dra in ett regnoväder kastade vi loss och körde norrut mot Lysekil igår förmiddag...
Mellan Lysekil och Bohus malmön ligger ett gammalt fiskesammhälle på ön Lilla Kornö som haft drygt 130 fasta invånare, idag finns här inga bofasta utan alla hus är sommarbostäder...
Gamla Bohusländska fiskesamhällen faschinerar mig och jag älskar att gå omkring bland de väderbitna vitmålade husen...
och de röda sjöbodarna nere vid bryggorna och önskar att dess väggar kunde talat till mig, berättat om familjerna som bott i husen och om hur deras liv sett ut....
Fantiserar om hur livet på öarna var kring sekelskiftet då det var sillperiod och som mest aktivitet i de 36 husen på ön och i det som idag är en gästhamn för båtturister...
Idag tar man sig till ön med egen båt eller båttaxi ifrån Lysekil...
Ovädret blåste bort under dagen och även om det friskade i mer och mer under dagen och moln passerat förbi så fick vi en kanondag med sol och bad...
Den här firren finns nere i hamnen och har ett myntinkast för den som vill önska sig något av fisken...
Bredvid Lilla Kornö ligger systerön Stora Kornö, det är endast 12 meter mellan öarna och trots det lilla avståndet består Lilla Kornö av röd granit och Stora Kornö av grå granit...
Från bryggan vi ligger på ser man bort mot sjöbodar som ser ute lite som plock o finn där de står på pålar och stenkistor ute i vattnet...

Vi tog en promenad igår eftermiddag på den smala väg som går emellan husen...
Hittade en gammal stol som man gjort en plantering i...
På en annan stol stod en gammal välanvänd tvättbräda...
På ön bedrevs småskaligt jordbruk och boskapsskötsel som komplement till fisket, idag är jordbruksplättarna kolonilotter för öns befolkning...
Ön har skiftande natur, kala, branta klippor och tätbeväxt skog samsas sida vid sida...

Följde stigen längs den branta bergskanten...
Förbi gamla kanonkulor som blivit liggandes i skogsgläntan...
Kom inte helt oväntat över på andra sidan ön där det inte var helt enkelt att hålla balansen på alla stenar...
Måste ha varit hur kul som helst att som barn gå på upptäcksfärd på ön. I 30 år ända fram till 1951 fanns det skola på ön...
Gästhamnen har inte mer än dusch, mulltoa och sopstation att erbjuda, men på väg tillbaka till båten efter vår promenad på ön fick vi se att en liten kiosk öppnat...

Så liten och charmig, knappt att tre personer kunde var där inne samtidigt, men vad gör det, öppen 16-18 varje dag, glass, godis och chips finns att köpa av den aningen röriga tjejen i 14 års åldern som stod i kassan...

Nästan framme vid båten igen stod några småtjejer och försökte sälja något, såg aldrig var det var då det var så upptagna med att prata med varandra om hur de skulle göra med sakerna de hade i sin korg, gulligt...
Bostadsbebyggelsen på ön är mest dubbelhus som växte fram runt årtiondena kring sekelskiftet, men en del sjöbodar har byggts senare. Bebyggelsens skala har blivit oförändrad, men självklart har byggnadernas fasader rustats upp genom byte av fönster, dörrar och fasadpanel. Husen på Lilla Kornö är enklare än de på Stora Kornö som är mer utsmyckade. Läste på en informatiosskylt på ön att Lilla Kornö betecknas som en riksintressant kulturhistorik miljö. Lysekils Kommun har utarbetat ett miljöprogram där husen och miljön på ön beskrivs ingående. Där påtalas också att inga nybyggnationer, ombyggnader eller tillägg som förminskar den kulturhistoriska miljön får göras. Tycker om att man bevarar dessa små öar då de lite större som Kärringön, Gullholmen m fl blivit så exploaterade och många hus köps upp rika norrmän som bara är i sina hus vid ett fåtal tillfällen under året. På Lilla Kornö lyser bratsen med sin frånvaro, inget ont om dem, men den gemytliga stämning som är på ön hoppas jag får bevaras.
Vi har bestämt oss för att ligga kvar här på ön ytterligare en natt då regnet hänger i luften och vindarna är kraftiga. Hamnen där vi ligger är skyddad och det är egentligen endast nordliga vindar som kan ställa till det och då sjörapporten rapporterar om syd till sydvästliga under dagen och natten känns det som en klok tanke att stanna kvar. Segelbåtar och motorbåtar kommer nu vid lunchtid in som på ett pärlband för att söka skydd för vinden och de är väl påklädda så jag gissar att det är riktigt kyligt ute till havs denna måndag vecka 29 då årets segelrace drar igång. Från hamn till hamn kommer segelbåtarna att åka och på ren svenska festa järnet under veckan, med egna dieseldrivna elkraftverk och musikanläggningar som får musiken att höras över hela samhällen blir det party fram tills solen går upp och det är dags att dra till nästa hamn. Ikväll är det Hunnebostrand som får besök, imorgon Fjällbacka.
Tänkte ägna dagen åt att läsa ikapp bloggar och vila. Hoppas ni alla som trots semestertider kikar in här en riktigt bra dag!!