lördag 17 juli 2010

Elsas Mode till havs...


Dagens underhållande läsning...

Vaknade imorse av att regnet smattrade på kapellet i båten och årets första semesterdag kunde börjat bättre vädermässigt, men vad passar bättre än att läsa en bra bok en regnig dag som denna, klockan närmar sig nu 23 och jag har suttit fastklistrad med Sofi Fahrmans debutroman Elsas Mode under dagen och blivit postivt överraskad över hur bra den var, vet inte varför egentligen, men jag hade inte räknat med att boken skulle fånga mig så som den gjorde, kan ha att göra med att den var underhållande och lättläst, med andra ord den perfekta semesterläsningen som fick mig att för några timmar förflyttas till Stockholms modevärld där Elsa som inte helt oväntat är bokens huvudperson får en idé att starta en modeblogg och som på bara några månader förändrar hennes liv. Boken är full av namedropping och en av de bättre chicklit böckerna jag läst av svenska författare efter Denise Rudbergs böcker som är mina absoluta favoriter. Likheterna med Sofis eget liv är slående och jag får nästan för mig att det lite är grejen att man ska fundera på vad Sofi upplevt och gjort själv och vad som är uppdiktat, perfekt bok för stranden och jag kommer med alla säkerhet läsa både 2:a och 3:e boken som är planerad i serien om Elsa...


Himlen sprack upp och vinden mojnade vid sjutiden, havet blev näst intill spegelblankt och det blev helt oväntat en riktigt fin sommarkväll...

Vi gick upp på berget inne i hamnen i Dragsmark och grillade och kunde då höra lite från Taube-spelen på Flatön där artister som Daniel Lemma, Lill-Babs och Sven-Bertil Taube uppträdde under kvällen...


Vi fick tillfälligt "fin"-sällskap som övervakade våra köttbitar...

Den gråmulna himlen med regntunga moln som hängt tung över hamnen hela dagen förbyttes mot klarblå himmel täckt av vita bomullstussar...
innan himlen färgades rosa när solen gick ner bakom bergen för en liten stund sedan...

Det väntade åskovädret som det varnats för har vi ännu inte sett till så vi hoppas på en lugn natt och en tidig avfärd imorgon mot Lilla Kornö som egentligen var målet för dagen, men ett krånglande huslarm gjorde att vi fick åka hem idag istället för att påbörja vår semester på havet. Huslarmet är nu fixat och lite annat på båten som vi inte hunnit med tidigare i veckan så NU är vi redo för morgondagen, hoppas vädret är på vår sida och att ni haft en bra dag oavsett sol eller regn!
Kramar ♥

Inga kommentarer: