söndag 25 oktober 2009

Skånebesök...


Trots regn och rusk åkte vi igår till Hunnebostrand tillsammans med våra vänner ifrån Helsingborg som kom på besök...

Lugnet hade verkligen lagt sig i samhället...

Vi började med en lunch på Bella Gästis...

...och gladast på restaurangen var nog lille M...

Fritidsbåtarna lyste med sin frånvaro i hamninloppet...

endast en passagerarbåt hade trotsat höstrusket...


Vi gick en promenad efter lunchen och tittade på några av de stenkulpturer som finns längs med strandpromenaden...

Hunnebostrand är känt för att ha varit en av huvudorterna i den svenska stenindustri under stora delar av 1900-talet...
Även stenbrott för att bryta granit har varit en viktig indstri...
I Hunnebostrand kan man beskåda den bohusgranit som Hitler beställt för sitt segermonument. Dessa stenar användes senare för att forma en badplats, som numera i folkmun kallas för Stenbryggan eller Kärringbadet...
Klockan närmar sig fem denna söndagseftermiddag och mörkret har redan sänkt sig utanför fönstret, det blir så märkbart direkt när man vrider tillbaka klockan en timme till vintertid och nog för att det blir lite ljusare på morgonen i nån veckan, så känns det verkligen som att dagarna blir så korta när det blir mörkt tidigare på kvällarna.
Vi hade igår Skånebesök av sambons gamla arbetskompisar från sina år i Helsingborg D och J och deras lille pojk M. Vi passade på att åka en tur längs med kusten även om vädret inte var det bästa då det var mulet och regnigt, men en kort promenad på Smögenbryggan och en lunch på Bella Gästis blev det innan vi åkte hem och åt en trevlig middag och spelade spel.
Även om skånska inte direkt är någon av mina favoritdialekter så tycker jag det är faschinerande med alla olika uttryck som används i våra olika dialekter runt om i vårt avlånga land. Satt som ett levande frågetecken ett par gånger under gårdagen innan jag förstod vad våra skånska vänner sa. Lite kul också hur lätt det är att ta efter dialekter, när jag bodde i studentkorridor så var det två tjejer från Skåne som jag pratade en hel del med och utan att man var medveten om det så tog man till sig av uttryck de använde och använde dem sedan själv i skolan och fick så klart lite undrande blickar av klasskompisarna som undrade varför jag lagt mig till med skånska...
Trotsade idag regnet och gick tipspromenad med goda vänner annars har här inte blivit mycket gjort då jag så klart är jättetrött efter gårdagen. Lite bloggläsning och favoriten Ensam mamma söker kommer få avsluta den här helgen för min del!!

8 kommentarer:

Ann-Louise sa...

Vet hur lätt man tar efter dialekter. När jag flyttade till Sundsvall tyckte jag alla pratade konstigt och sa "hua" om allt. Efter nån vecka gjorde jag det också...

Hoppas du har det bra. Blir mammorna här med.

Kramar

Cicci sa...

Tycker det är så festligt med dialekter. Även om jag har bott i Skåneland i 2 år kan jag inte efterlikna deras dialekt. Men jag har tagit efter på vissa uttryck.

Kramar

Karin sa...

Vilka härliga bilder! det varkar ha varit en toppenhelg!
Håller med dig ang dialekterna. Det är väldigt facinerande. Tycker nog trots allt att den fulaste dialeketen är min egen (Halmstadbo) med uttryck som guakbuak (=gurkburk) skjoata (=skjorta) etc.. Hihihihihi.

Ha en mysig söndagkväll!
Massa kramar

Signe 1 sa...

Kanonfina bilder du har plåtat:-)! Här blir kvällen samma som för dig, bloggläsning och ensam mamma söker:-) Kraam på dig!

Stjärnor & Champagne sa...

Västkusten är verkligen härligt, trots lite dåligt väder. Japp jag har en snusksoffa....Hihi. Här kan jag säga att solen har skinit hela dagen, näpp nu drog jag en liten vit lögn faktiskt. Det har varit gtått, regnat , regnat och regnat. Det kommer aldrig bli bra i min omgivning så är det bara sen får vi se vart allt leder.

Kram Anne

cecce sa...

Så fina vyer och bilder!
Det är vackert på västkusten...det är väl där du bor? Eller??

Skånska är en speciell dialekt. Kan förstå att det inte alltid är så lätt att förstå det vi säger:-)

Kram till dej!

Therése sa...

Åh, Hunnebostrand...var ju där i somras, längtar dit igen!
Men det såg iåfs lite kyligare ut nu ;-)
Vilken liten söt kille!!

Misade tyvärr Ensam mamma... men får väl kolla på reprisen istället!
KRAM PÅ DIG!!

Jenny sa...

Hej Bella!
Vilka fina bilder från er utflykt till kusten! Vad intressant att få veta lite mer om stenhuggerihistorien:)

Visst är det lätt att ta efter andra dialekter!

Ha en jättebra vecka!

Kram Jenny