tisdag 1 januari 2013

Nyårsfirande på Asia Spa - en favorit i repris!!

När vi kom ner till Varberg och Asia Spa igår möttes vi av en uppfräschad och om- och tillbyggd hotellrestaurang där vi började vår vistelse med att äta lunch...

Vi hade turen att få sitta i den nya tillbyggnaden och blev serverade kotlettrad...

Gillar att det alltid finns färsk frukt till efterrätt och en söt kaka efter maten är ju aldrig fel...

Efter lunchen var det dags för incheckning...

Visst ser hotellobbyn trevlig ut...

Gillar hur de lyckats kombinera modern inredning med det gamla i byggnaden, Varbergs stadshotell som Asia Spa ligger i byggdes 1902...

Det finns olika typer av rum på hotellet och jag tror vi provat alla utom de nya Boutique-rummen, som jag gärna bor i vid nästa besök...

Som vanligt välkomnas man av ett par rosor, badkappor och badtofflor...

och den här gången även en personlig hälsning, trevlig gest som man uppskattar som gäst...

Vi hade bokat ett vanligt klassiskt rum, enklaste varianten, men blev uppgraderade och fick en junior svit...

Inte fel, det tackar vi för!

Ni som läst bloggen några år vet att vi varit på Asia Spa flera gånger och mer än gärna återkommer då vi alltid är lika nöjda. Sen förra året är det inte bara hotellrestaurangen som byggts om utan en helt ny del i spa-anläggningen har byggts till. Mörka murriga färger som passar perfekt i den här miljön...

I ett av de nya rummen är det ljusterapi...

I detta mörkerterapirum som liksom ljusterapirummet inte kommer till sin rätt på bilder då jag snabbt knäppte av ett par pics när ingen såg, ligger man på en uppvärmd bädd och lyssnar på avslappnande musik och jag somnade efter en kort stund så det här var verkligen något som passade mig...

I den nya avdelningen finns förutom ett gym även ett tempelrum...

Tvagningsrummen ser ut som innan och det är faktiskt riktigt skönt att sitta där på sin pall, fylla spannen med vatten och ta tid på sig för tvagningen på japanskt vis...

Efter bad och avkoppling hela eftermiddagen var det dags för 4 rätters nyårsmiddag...

Blomkålsterrin serverades med 37´graders bakad lax samt dillcreme & örtsallad...

Därefter kom det in en skaldjursballoutine med romemulsion & torkat fruktbrödschips...

och till detta en suppersmarrig hummersoppa som hälldes upp vid bordet...

Till varmrätt fick vi helstekt hjortinnanlår med pommes anna, äpplen & svartrot samt äppelmustsky...

Desserten var chokladtäckt vaniljpannacotta med päron & champagnesorbet...

Middagen var fantastiskt god och den perfekta avslutningen på 2012. Det nya året hade vi tänkt fira in nere vid Varbergs fästning som vi gjorde förra året där det avfyras fyrverkerier och stadens invånare samlas, men vi vände faktiskt halvsvägs då det blåste och regnade och var allt annat än trevligt ute och firade istället in 2013 i värmen inne på hotellrummet och räknade ner tillsammans med Jan Malmsjö på Skansen...

Det är tur att man inte bor på hotel allt för ofta för efter gårdagens goda middag började vi dagen och det nya året med god hotellfrukost...

Vi var nästan ensamma nere i restaurangen när vi åt frukost och det var riktigt skönt att starta året i lugn och ro...

Förra året var vi uppe vid spat när de öppnade kl 9 på nyårsdagen och var då helt ensamma och det var så skönt så vi gick upp tidigt även i år och möttes av en tom bassängen...

Go Morgon!!

Lugnt och skönt och framför allt tyst, lite skillnad mot gårdagen då det var ganska hög ljudvolym trots att detta är ett spa som går i stillhetens tecken. Vill man åka på spa och sitta i bubbelpoolen och dricka vin samtidigt så ska man inte åka hit. Här får vinet vänta tills kvällens middag...

I den stora bassängen är det olika massagestationer...

Den låga varma bassängen där du blickar ut mot havet och fästningen är nog min favorit, så skönt att sitta i det riktigt varma vattnet med öppna fönster ut...

Sambon favorit är avslappningsrummet med hänggungor högst upp på taket där det är glas i alla väggar och delar av taket...

Det finns flera rum och plastser för avkoppling och även pass för den som vill träna t ex yoga och qigong och självklart alla behandlingar du kan önska...

Vi skippade behandlingarna den här gången, men ett besök i bastuavdelningen blev det och just det att det finns så mycket olika saker att göra inne i de olika spa-avdelningarna gör att det inte alls känns nödvändigt att ta någon behandling, man kan mer än väl fördriva tiden ändå...

Som ni förstår så är vi jättenöjda med vår nyårshelg och jag hoppas du också fick fira in det nya året på bästa sätt och jag önskar dig en riktigt god fortsättning på det nya året!!