tisdag 26 juli 2011

Kakfrossa!!




Vad passar bättre en regnig dag än att baka?! Kanelskorpor bakade efter mammas recept väcker barndomsminnen och fyller efter dagens bak glasburken på bänken i köket...

KANELSKORPOR

2 ägg
2 dl socker
80 gr smör
300 gr vetemmjöl (drygt 5 dl)
2 tsk bakpulver
kanel
socker

Blanda smör och socker. Rör i äggen i smörblandningen, (ett tips är att röra ut äggen i en separat skål lite lätt innan de hälls i smeten) avsluta med att blanda i vetemjöl och bakpulver. Rulla ut till 4 el 5 längder, pensla med vatten, blanda lite socker och kanel och strö sedan blandningen över längderna. Grädda i mitten på ugnen 10-12 minuter på 200 grader.


Bakade klassikern kärleksmums efter Leilas recept som blev riktigt goda, men jag måste säga att min mammas är nog snäppet godare så jag ska se till och baka efter hennes recept en annan dag, men idag får ni hålla tillgodo med Leilas recept som helt klart är värt att baka om ni inte redan gjort det! (Bilden är lånad i från A piece of cake)

LEILAS KÄRLEKSMUMS

Ingredienser
Till 1 plåt:
5 st ekologiska ägg
4 dl strösocker
4.5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
5 msk kakao av god kvalitet
300 g smör
2 dl vatten
200 g knäckchoklad (alt. mjölkchoklad eller mörk kvalitets choklad)

Glasyr och garnering
2 dl vispgrädde
2 msk espressokaffe
200 g mörk kvalitets choklad 70%
2 dl kokosflingor till garnering

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200 grader, varmluft.
2. Vispa ägg och strösocker pösigt.
3. Blanda vetemjöl, bakpulver och kakao i en skål.
4. Sikta mjölblandningen i äggsmeten och vänd försiktigt ihop smeten.
5. Smält smöret och blanda det med vattnet, rör ner det i smeten.
6. Klä en plåt, cirka 40 x 35 centimeter med bakplåtspapper och häll i smeten.
7. Hacka knäckchokladen grovt och strö över smeten.
8. Grädda kakan i cirka 15 minuter (den får inte bli torr), prova med en sticka. Låt svalna.
9. Koka upp grädden, häll i espressokaffet och rör i 200 gram finhackad mörk choklad.
10. Låt glasyren svalna något och bred den över kakan.
11. Strö över kokos och servera skuren i rutor.


Tips
När det står varmluftsugn i receptet, men du bakar med vanlig ugn, höj temperaturen i din ugn med runt 20- 25 grader så blir det bra.




När jag ändå var igång och bakade blev det en sats med Leilas kolasnittar också, och dessa blev sambons favorit...

LEILAS JÄTTEGODA KOLASNITTAR

Ingredienser
100 g mjukt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2.25 dl vetemjöl
0.5 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa smör, strösocker och sirap krämigt.
3. Blanda vetemjöl, bikarbonat, vaniljsocker och malen ingefära och vänd ner det i smeten.
4. Dela degen och rulla ut till två längder.
5. Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite. Räffla med en gaffel.
6. Grädda längderna gyllene i mitten av ugnen i 12-15 minuter.
7. Låt dem svalna en aning och skär sedan längderna på snedden. Låt kolasnittarna svalna på plåten.

Den där riktiga semesterkänslan vill inte infinna sig ännu och även om det känns uttjatat att kommentera bristen på sol och värme i den här delen av landet för tillfället så påverkar det mulna, regnrika och höstlika vädret naturligtvis att man inte riktigt känner att det är sommarsemester. Har förstått att det varit en fin dag längre ut i kustbandet idag med sol och värme så förhoppningsvis så kommer högtrycket in över landet under morgondagen. 

Har ägnat denna tisdag åt att vila och göra bort en del ganska trista, men nödvändiga vardagssysslor. Gott att få undanstökat! Avslutade dagen med bakning och när jag ändå var igång så blev det tre sorters kakor, perfekt att fylla på i skåpen och ha lite att bjuda på när man får besök. Kan väl villigt erkänna att vi mumsat i oss ganska bra av kantbitarna här i kväll jag och sambon... Gott var det!!

Klockan närmar sig 23 och det är redan mörkt ute, det långa ljusa sommarnätterna blir allt kortare och jag tror jag ska göra sambon sällskap när han nu ska gå och sova för att orka upp och arbeta imorgon då jag gäspar och det känns som grus i ögonen. Hoppas ni haft en bra dag och på återseende imorgon!

Kramar Bella ♥

5 kommentarer:

Kia sa...

Värst var du var bakglad idag. : )
Jag är lite dålig på att baka kakor men bröd gillar jag.

KRam Kia

Nazima sa...

Blotta synen allt smarrigt får mig att längta efter ett kakbak ikväll med, trots att jag bakade en banakaka med chokldfrosting igår....
Ha en fortsatt fin semester!
Kramar

Fairytale sa...

Gud, så duktig du är!! Ser ju jättesmarrigt ut!
Önskar dig en trevlig kväll!
Kram

Fröken Fräken sa...

Oj, vad mycket smaskigt! Min favorit är nog kolasnittarna, fast här kallar vi dem för sirapskakor!
Men etersom det är full sol och hur varmt som helst här, kanske jag slipper undan att baka? Liiite för varmt för att stå vid spisen..

LOTTAS HOME sa...

Mums, nu blir jag sugen!
Nyss hemkommen efter en trevlig kväll på Logdans, fniss. Inte ofta jag är ute numera heller, det var såå länge sedan sist... Cyklade dock hem med en 20 kg tung 5 åring bak så det blev inte så sent.
Hoppas du får en skön söndag!
För oss blir de namnkalas för minsta kusingen = babymys.
Ta hand om dig vännen!
Kram Lotta