lördag 30 juli 2011

Helkväll i Grebbestad!


Efter regniga och kyliga julidagar där många funderat på om sommarvärmen skulle komma tillbaka eller inte gjorde den det med besked under onsdagen, tankarna på att boka eller inte boka en restresa till Medelhavet var snabbt borta för inget slår svensk sommar när den är som bäst och det är den när himlen är blå och temperaturerna stiger upp mot 25 grader...



Jag styrde kosan mot Grebbestad som så många andra under onsdagseftermiddagen där det var ett myller av turister och ortsbor som sökt sig ner till hamnen för att ta tillvara på den fina sommarkvällen på bästa sätt...

Jag mötte upp min fina vän A och efter lite strosande längs med bryggorna så gick vi bort till Restaurang Malcolm där vi åt god mat och pratade...




En Club Foccacia serverades på min tallrik...





Längtar ut till havs när jag ser alla båtar i hamnen...



Ett besök på Macri för att lyssna på trubaduren Mange är ett måste när man besöker Grebbestad sommartid...





Liksom på Röde Orm som ni inte får missa...



Ett ganska litet ställe mitt på bryggan dit både ortsbefolkningen och båtturister, unga som gamla hittar, är man inte danssugen och på gott humör innan så blir man det garanterat där inne. Värmlandspojkarna spelar varje sommar sköna gamla klassiker blandat med årets sommarplågor, folk dansar på golvet och bänkarna och det är allmänt skön stämning där inne...

Kan inte ens minnas när jag senast var ute och dansade och hade en helkväll tillsammans med en god vän. Åkte upp till min goa vän A som bor utanför Fjällbacka och sen for vi gemensamt vidare in till Grebbestad för att gå ut och äta och bara umgås i den fina sommarkvällen. Vi pratade massor och tittade på alla förbipasserande, vi lyssnade på trubadurer tillsammans med alla andra turister och ortsbor som letat sig ner till bryggan i den ljumma julikvällen. Det hör verkligen inte till vanligheterna sen jag blev sjuk att jag är i väg så här kvällstid, men med mycket vila på dagen innan och med vetskapen om att morgondagen helt kunde ägnas åt att ta igen mig så blev det en helkväll för oss igår som vi avslutade inne på Röde Orm. Vi sjöng med, dansade ococh hade precis så där kul som jag minns det från tiden då man varje sommar besökte utestället var och varannan sommarkväll.

En kväll som onsdagens får mig att fundera över min situation, hur mina sjukdomar påverkar mitt liv. Jag försöker hela tiden att planera och prioritera för att få leva så mycket det bara går och det funkar dagtid, men när det gäller kvälls- och nattaktiviter är jag begränsad och det är nog så det får vara, nån gång varje år så får jag helt enkelt strunta i vad kroppen säger och se till att ta mig iväg på trevligheter och ta tillvara på dem kvällarna och sen gilla läget med en kropp som strejkar i efterhand. Jag har tappat intresset för sena utekvällar och äter idag hellre en god middag med sambon och goda vänner hemma eller på restaurang så jag bestämde mig för när jag körde hem i onsdagsnatt att vara tacksam över att jag blev sjuk vid den tidpunkten i livet då jag lämnat fest-åren bakom mig, att jag blev sjuk när jag inte längre ville tillbringa fredag och lördagkväll på krogen. Jag fick dem åren innan kroppen sa ifrån och behöver inte sitta här idag och känna mig "snuvad" på en period i livet som de flesta har innan de gifter sig och skaffar barn. Jag fick också "leva av mig" och idag har jag inget behov av att "springa" på krogen, men en kväll som gårdagen bland ett glatt sommarminne att ta med min in i höst och vintermörkret!

Kramar Bella ♥

Inga kommentarer: