torsdag 20 maj 2010

Cykel- och pollentider...



Satt och lyssnade på Rix Morgonzoo imorse när de berättade att det i sommaren kommer cykla civilklädda poliser i Stockholms innerstad för att man ska komma åt alla cyklister som bryter mot de trafikregler som finns. Hur laglydig är du när du cyklar? Sofia Wistam berättade att hon blivit bötfälld när hon cyklat mot rött ljus vid något tillfälle och jag kan villigt erkänna att jag brutit mot trafikreglerna många gånger under alla mil man suttit på sadeln genom åren...

En kompis till mig blev en gång stoppad på väg hem ifrån krogen eftersom hon inte hade något lyse på sin cykel, en kvinnlig polis frågade vänligt var hon hade lyset och min kompis berättade glatt att det låg i handväskan för polisen och frågade om hon ville se det :) Lyset sattes på cykeln och min kompis kunde sedan cykla vidare hemåt i sommarnatten utan vare sig böter eller fler oväntade och mindre kul stopp under sin hemfärd. Det här har blivit en ganska kul historia som kommer upp titt som tätt då vi morgonen efter kunde konstatera att det var min dåvarande grannes och vår gemensamam väns storasyster som stoppat min kompis...

Åååh, vad jag älskar solen och värmen som vi kunnat njuta av här på Västkusten även idag, lite moln har det varit och ett par åskskurar, men det gör inget så länge det är över 20 grader. Blev vita byxor, blåvitt linne och ljus jeansjacka tillsammans med bruna gladiatorskor till jobbet idag, så skönt att kunna klä sig i ljusa sommarkläder, känner mig dock lite vilsen på morgon, har inte riktigt ställt om ännu och tror bestämt det får bli en liten inventering bland sommarkläderna i helgen för att se vad som finns.

Enda nackdelen med värmen är att det bara exploderat i naturen sista dagarna och som pollenallergiker är det mycket nysningar och kliande i ögonen i dessa dagar trots att jag varit duktig och börjat med allergimedicinen tidigt i år. De sägs att man får bäst resultat om man tar den förebyggande så jag hoppas jag får lite nytta utav av det i alla fall...

Avsluta torsdagen med lite bloggläsning och kungligt på dumburken och önskar er en trevlig kväll!
Kramar ♥

9 kommentarer:

Emma sa...

God kväll!

Underbart med värme. Vi njuter för fulla muggar här hemma : - ) ÄLSKAR verkligen att få ta på sig lättare kläder & imorgon ska jag göra som dig - ta fram gladiator sandalerna!

KUL historia de där med lyset ; - ) Hihi! Jag har då oskcå brutit mmot reglerna. Så många gånger jag cyklat utan lyse! : - ( Borde bli bättre på de där helt klart.

Önskar dig & sambon en fin kväll.
Stora Kramar

cecce sa...

Tack för tipset om andningen!
jag behöver lära mej det tror jag:-)
Att stanna upp och andas!!
Känns som jag glömmer det alldeles för ofta.
Dessutom är det tufft nu. Gå upp i heltid samtidigt som det är en massa avslutningar och annat som måste fixas så här i början av sommaren...
Men det ska nog gå.
Som sagt...bara man inte glömmer andas!!

Hoppas du har fått lite vila och hunnit ladda batterierna under gårdagen och idag!

Många kramar

Jenny sa...

Hej Bella!
Jag har brutit mot trafikreglerna både på cykeln o med bilen*fniss*

Kul historia om din kompis med cykellyset i väskan!

Jag shoppade lite vårkläder idag,det blev ett par vita byxor bla, o i skoaffären provade jag gladiatorsandaler:)

Ha en trevlig helg!

Kraam Jenny

Mia sa...

Har aldrig själv blivit bötfälld på cykel men har kompisar som har...hihihi


Vädret här i väst är uuuuuunderbart!!1

Börjar om en vecka på nya jobbet :)
På TORP...så kanske du springer på mig nån dag snart :)

KRAM

House number 15 sa...

En och annan trafikbrott på cykel har man väl gjort;=)) Det är ju så himla dyrt med böter så nu för tiden är jag laglýdig.

Roligt att du är med i tävlingen!
Ha det gott!
Kram C

alegni sa...

här kämpar sönerna också med sina pollenallergier. det ser så jobbigt ut :(
vi har haft värmebölja med temperaturer över 24 grader i en vecka nu. det är nästan för varmt... men jag ska inte klaga, för efter imorgon ska det bli betydligt kallare igen.
ha en skön helg! kram
ingela

Helenas loggbok sa...

Nu har solen och värmen åter dykt upp här i Luxemburg. Vi har ju haft sommar här i naturen i över en månad, men det hr ju varit så kallt. Nu ska det iallafall vara fint över helgen. Skönt att kunna klä sig lite sommrigt.

Här cyklar vi i stort sett aldrig, även att vi har en cykelled in till Luxemburg stad här utanför på gatan. Annars är detta ett cyklande land, men inte till vardags utan mer "tour de France" stilen med racercyklar och värsta outfiten! '*Inget för mig!
Hoppas du får en skön fredag!
Kram
Helena

Uh-huh-me.com / Nettan sa...

Vädret är underbart men hoppas det inte är det enda vi får i sommar :) Man blir lycklig av att se alla sommarklädda människor tycker jag :)

Hoppas allergin inte är alltför jobbig!

Ha det gott ! Sköt om dig! Kram

Å sa...

den historien har hon inte berättat för mig... tur att hon är en sån snäll polis. =) vet en annan bekant som fick böter för att han cyklade för fort!! faktiskt sant, men polisen stannade honom faktiskt igen o tog tillbaka dem... snälla poliser här i stan,.. kram