söndag 17 januari 2010

En dag i Phuket...

Första stoppet i Phuket gjordes vid stadens största, mest välkända och välbesökta tempel...

Enligt vår chaufför är 70 % av thailändarna troende buddhister...

Otroligt färgglada målningar på väggar och i tak...

Slutade räkna alla buddhastatyer i templet när jag kommit till femtio...
Mycket utsmyckningar av alla de slag fanns i det tre våningar höga templet...

Även som icke troende buddhist måste du självklart dölja dina bara axlar och ben som besökare i templet, då detta tempel var en stor turistattraktion fanns skynken att låna vilket var perfekt då det är linne och korta shorts eller klänning som gäller här i värmen...

Alla levande varelser är välkomna i templet, så även den här lilla katten som valde att ta en tupplur mellan två buddhastatyer...

När vi var inne i templet tyckte vi det lät som fyrverkerier på utsidan, och funderade på om det kunde stämma, nyfikna gick vi så klart ut och kikade och hittade den här "grottan" som de hela tiden tände just fyrverkerier i...

Rökelser...

Den som offrade en slant fick sätta bladguld på dessa buddhastatyer...

Kände när vi var i templet att en del av det man lärde sig om buddhism i skolan tappats någonstans på vägen, självklart minns man grunddragen med karma och pånyttfödelse och att man med meditation uppnår insikt, hur klosterlivet ser ut osv, men nu efter att ha sett templet blir jag lite nyfiken på bl a varför de tänder fyrverkier så det blir det till att läsa på lite om när vi kommer hem.

Efter besöket i templet åkte vi vidare till en restaurang nere vi havet i Phuket...

Med blicken på dessa typiska thailändska vyer satt vi och väntade på vår mat...

Färskare än så här blir det inte....

Vi valde grillade havsräkor...

och grillad hummer som tillsammans med ett vitlöksbröd smakade sååå gott!!!

Efter ett par timmars shopping i phuket avslutade vi besöket i kökcentrat med glass, ett tecket så gott som något på att i alla fall min mage nu mår bättre igen är att mitt glassug kommit tillbaka, en semesterdag utan glass är ingen semesterdag :)

På färjan över till Koh Kho Khao på hemvägen faschinerades vi över hur de thailänska fiskebåtarna är byggda...
Att få stå på bilfärjan och beskåda ännu en vacker solnedgång blev pricken över i:et på en riktigt lyckad dag...

Gårdagen tillbringades alltså i Phuket. På vårt hotell anordnas utflykter efter gästernas önskemål, de har 5-6 st att välja mellan och när en gäst ex vill åka till Similan Island så bestämmer den gästen en dag och sen är det bara för alla andra att boka in sig på samma tripp. Perfekt att ordna efter gästernas önskemål istället för att ha fasta dagar.
En av dessa utflykter som arrangeras är en heldag i Phuket vilket vi valde att åka på igår. Då ingen mer var intresserad av att åka med fick vi egen chaufför och en stadsjeep av nyare modell som stod till vårt förfogande hela dagen. I en fullutrustad bil med bl a air condition, som långt ifrån alla bilar har här nere, och fri tillgång till vatten och cola hela dagen var det inte utan att man nästan kände sig som en filmstjärna bakom de tonade rutorna när vi blev körda fram till dörren precis vart vi ville och när vi ville. Behöver väl inte säga att vi tyckte det var väl värt att betala 440 kr/person för gårdagen.

Som ni sett ovan besökte vi först ett tempel, sen fiskrestaurangen som vår chaufför tipsade om och därefter valde vi att åka till ett lokalt köpcentrum.
Det var som en stor marknad under tak med kläder, skor, väskor mm, här var det inget prutande utan satt pris som gällde, fanns kanske inte jättemycket som tilltalade mig då det var väldigt thailändskt med mycket glitter på kläderna och lack på skorna, här fanns inga billiga kopior, men fyndade 6 linnen för 66 kr så jag var nöjd!
Efter vårt önskemål åkte vi sedan vidare till ett modernt köpcentrum, tror det var det största, men där blev vi inte långvariga, det var som vilket nyare köpcentrum var som helst i världen och priserna på ex Zara var som hemma i Sverige så vi valde att lämna Phuket lite tidigare än tänkt och stannade istället en timme i Khao Lak och köpte på oss det som vi inte fick ordnat när vi var där i förra veckan. Perfekt!!
En riktig kanondag där vi fick se så mycket, man sitter verkligen och tittar på alla små byar och naturen hela vägen de nästan 12 milen från vår ö till Phuket och jag faschineras av det då det är så långt ifrån de svenska landskap vi är vana vid att se. Att vår chaufför bott i Phuket i nästan 10 år var kanon då han visade oss runt så vi fick se jättemycket av staden.Killen som körde oss var jättetrevlig och intressant att få möjlighet att sitta och småprata och kunna fråga många av de frågor man har angående hur saker fungerar i landet, hur folk lever och få en inblick i hur thailändarens vardag ser ut långt bort från alla turiststråk.
Helt enkelt en kanondag!!!