måndag 23 december 2013

GOD JUL!!!


Man kan bli till freds på olika sätt med saker man gjort och uträttat. När man lever ett begränsat liv pga av sjukdom är planering jätteviktigt och min to do-lista med allt jag ville hinna med innan jul skrev jag redan i slutet av november. Strök saker, la till alla måsten och planerade sedan vad jag skulle göra helg för helg för att hinna med utan att behöva stressa och det höll. Planeringen funkade och jag har hunnit med det mesta jag tänkt mig, några saker som ett besök på Lisebergs julmarknad hanns inte med i år trots att det varit jättemysigt, men jag fick till vår trevliga glöggkväll i lördags, julmaten är inhandlad liksom julklapparna, hemmet pyntat och så här kvällen dan före doppardagen har jag inga måsten, allt är klart och jag kan nu i lugn och ro sitta framför uppesittarkvällen på tv:n, dricka glögg, äta skinksmörgås och umgås med min lediga sambo. Efter att han i alla år jobbat inom handeln på ett köpcentrum där december var lika med jobb fram till sent dagen innan julafton och jobb från tidig morgon redan på juldagen känns det både lite konstigt och lyxigt att ha honom hemma en sådan här kväll. Imorgon åker vi till mina föräldrar för att fira traditionell jul precis som tidigare år och det enda som väl saknas är snön, det går inte att komma ifrån att regnet, plusgraderna och barmarken tar bort lite av julstämningen, men man kan inte få allt och det är oundvikligt vid högtider som jul att inte tänka på dem som inte är lika priviligerade som en själv som har bostad, mat på bordet och en familj att åka hem till på jul och då känns tankar på snö el barmark som ganska patetiska och fullständigt irrelevanta.
 
Vill önska Er alla en riktigt GOD JUL och ta väl hand om varandra!!

Kramar Bella

4 kommentarer:

Nazima sa...

Tänkvärt och klokt som alltid, och jag har ochså haft en to-do-lista sedan November och det mesta är nu avprickat, så December har inte varit så stressig, vilket känns skönt :-)
För mig känns det jätteviktigt att ge mina barn (speciellt lilla A) minnesvärda Jular med gemenskap, god mat och en och annan julklapp, så att de minns sina barndoms jular med värme.
Tidigare ikväll kikade vi på filmen Polarexpressen,så nu har vi alla kommit riktigt julstämning!
Kram och God Jul!

vitagavlar.blogspot.com sa...

God Jul! En sån tomte hade jag när jag var liten, undrar vart den tog vägen!? Söt! Kram Lisa

Charlie sa ... sa...

Ja, alltid klokt och fint det du skriver Bella!!

Vill önska dig och familjen en riktigt God Jul!

KRAM
Lotta

Majken sa...

Fina kloka ord Bella :-)
man ska vara tacksam för det man har...

Hoppas julen blev riktigt bra!
God Fortsättning!
kram