söndag 28 juli 2013

Det blev en tur till Dalsland...

När klockan var 06.10 igår morse hade sambons jobbmobil redan ringt två gånger och en fluga bråkat med mig mer eller mindre hela natten så jag bestämde mig en liten stund senare för att det var lika bra att gå upp bara för att upptäcka att det var mulet ute så planerna på sol och bad fick bytas ut mot en tur till Dalsland och mitt första stopp där blev Vita Sannar...

Var helt ensam när jag kom ner till stranden och den blöta sanden efter nattens regn på vägen till ett kort spontanbesök hos min moster och morbror i deras stuga. Kul att träffa dem, det var på tok för länge sedan sist...

Anledningen till att jag åkte hemåt var framför allt för att träffa farmor, bestämde med mina föräldrar på morgonen att vi skulle åka dit gemensamt och det passade så bra att även min bror kunde följa så det blev en glad överraskning för farmor att både barn och barnbarn kom på besök. Vi åt glass och satt och pratade, mysigt att få värdefull tid tillsammans med farmor som till hösten fyller 90 år.

När det var dags för lunch för farmor på hemmet hon bor på åkte jag och mina föräldrar vidare till Håverud vid Dalslands kanal för att äta där. I de gamla byggnaderna ni ser på fotot var det fram till 1872 järnbruk, ett tiotal år senare startades ett pappersbruk och närheten till kanalen gjorde det lätt att frakta de tunga lasterna...

Vackra omgivningar för lite paddling...

1863 gav riksdagen klartecken till byggandet av Dalslands kanal. Bygget klarades av på fyra år mot beräknade sju-åtta och i september 1868 invigdes under stort jubel kanalen av Karl XV. I Håverud finns fyra slussar och den totala höjdskillnaden är 9,9 meter...

Sedan 1970-talet används inte kanalen längre för varutransporter utan endast för turister som slussar i egen båt eller åker med någon av turbåtarna...

Under vägbron och järnvägsbron som det under sommaren går att åka rälsbussar från 50-talet på ligger Dalslands mest besökta turistattraktion akvedukten...

Lunch blev det vid Brasseriet där de röker sin egen lax..

I Håverud är det påstigning för de flesta turer med turistbåtarna som går sommartid på kanalen och under tiden vi väntade på maten kom en av dem...

Det är knappt att båtarna får plats, men med god vilja och skickliga förare går det bra...

Jag valde en laxtallrik med tre olika sorters lax som var magiskt god. Mina föräldrar tog fisksoppan som restaurangen är känd för och de var också jättenöjda med sin mat...

Mätta efter lunchen gick vi vidare till Glashyttan och Dalslands Center...

Jag gillar ju svart och vitt så de här vaserna föll mig mest i smaken...

Tyvärr var glasblåsaren som har sin "hytta" inne i butiken inte på plats igår när vi var där...

Just nu är det en idrottsutställning på centret där idrottsföreningar och idrottare från landskapet som det gått bra för finns representerade. Spana in den handmålade affischen för "Alla tiders fotbollsmatch" i Krokfors...

Idrottsföreningen Håfreström i Åsen måste haft drivna kvinnor som var intresserade av att sporta  tidigt, tror inte det var helt vanligt med kvinnliga bandylag 1931, självklart spelade de i kjol och inte visste jag att det rådde baseball-feber på Dal på 50-talet. Hittade även ett fotbollskort från ett damlag på 30-talet där ett par av damerna som var med och spelade idag bor på samma hem som farmor...

Trots det dåliga vädret på morgonen och tidiga uppvaknandet blev min första lediga dag på semestern riktigt bra, kul att träffa familjen och mysigt att hitta på lite saker tillsammans även om sambon saknades som arbetade!