söndag 17 april 2016

Äggfria muffins...


Hade trevligt besök igår av min bror med familj och då lille brorsonen är äggallergiker bakade jag minimuffins till honom utan ägg...

KLADDKAKA/MUFFINS UTAN ÄGG

2,5 dl socker
50 gr smör
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 krm salt
1,5 dl mjölk

1. Sätt ugnen på 200 grader, Blanda socker och bakfett poröst tillsammans med en msk av mjölken.
2. Blanda alla de torra ingredienserna i en annan skål/bunke.
3. Sedan blandar du växelvis resterande mjölk och de torra ingredienserna med det porösa sockret och bakfettet, Blanda ordentligt, ca 2 min.
4. Beroende på om du ska göra kaka eller muffins häller du smeten i formen/formarna. Grädda i mitten av ugnen 12-15 minuter för kladdkaka eller stora muffins. Minimuffinsen gräddade jag ca 8 min.

Kramar Bella 

Inga kommentarer: