söndag 5 februari 2017

Semmlemuffins...


Januari har övergått i februari och vi närmar oss den efterlängtade våren och då hör tulpaner och semlor till. En och annan semla har det redan blivit i år och till fredagens fika på jobbet  gjorde jag en variant med muffins som jag kan rekommendera...

SEMLEMUFFINS
15 st

2 ägg
2 1/2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
100 gr smör, smält
3 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl mjölk
1 krm mortlad kardemumma

Fyllning
ca 75 g mandelmassa
mjälk
3 dl grädde

(Ett tips är att köpa färdigblandad mandelfyllning i praktisk spritsförpackning i butiken och semlemuffinsen går lika bra att göra med vanlijkräm)

Garnering
florsocker

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och strösocker pösigt i en bunke. Tillsätt vaniljsocker, bakpulver, smör, vetemjöl, mjölk och kardemumma. Vispa snabbt ihop allt snabbt till en slät smet.
2. Häll smeten i ca 15 muffinsformar beroende på storlek. Fyll dem till 2/3- (Jag har ställt formarna i en muffinsplåt för då behåller de formen bättre, men det funkar utan också.)
3. Grädda muffinsarna mitt i ugnen i 14-16 min. Låt dem kallna.
4. Mosa ihop mandelmassa och lite mjölk till en kladdig massa.
5. Skär av topparna på muffinsarna till lock. Gröp ur lite innanmäte i underdelen.
6. Lägg en klick mandelmassa i varje grop.
7. Vispa grädden fluffig. Spritsa den på muffinsarna.
8. Sätt på locken och pudra över florsocker.

Kramar Bella 

Inga kommentarer: