måndag 25 juli 2016

Rute Stenungsbageri...



Hade innan vi åkte till Gotland läst om Rute Stenungsbageri som ligger på Gotlands enda kulle i det som fram tills 2006 var en sedan länge övergiven och bortglömd gammal smedja tills en finsk mästerarkitekt kom till ön och på 10 dagar och nätter murade upp en 18 ton tung vedeldad ugn ... 



Vi åkte dit för att äta frukost i morgonsolen i lugn och ro då stället är populärt och frampå dagen ofta fullsatt...




Varje kväll laddas den stora ugnen full med ved som får stå och brinna hela natten och på morgonen när ugnens temperatur är som högst bakas de brödsorter som är mest värmetåliga och ju längre fram på dagen när värmen faller bakas de sorter som bäst gräddas i lägre temperaturer...



Under högsommaren avslutas kvällarna här med att det serveras stenugnsbakad-pizza innan ett nytt lass med ved läggs in...




Tänker att det måste vara hur mysigt som helst att sitta inne i det charmiga växthuset en regnig sommardag och dricka en god kopp kaffe och äta nygräddade bullar samtidigt som regnet smattrar på rutorna eller att kvällstid serveras nygräddad pizza efter en lång dag på stranden...


Brödet var fantastiskt gott och likaså bullarna...




Jag gick som vanligt och fotade när vi traskade upp för grusvägen och kikade in i växthuset och knäppte ett par kort samtidigt som sambon spanade in bageriets utbud. När jag sen gick mot ingången och fotade framsidan fick jag onda ögat av sambon som väldigt bestämt sa åt mig att sluta fattade jag först inte riktigt varför då han vid det här laget är ganska van med att kameran ingår som sällskap i våra utflykter, men såg sedan att jag ofrivilligt kändisfotat och blev tacksam att han sagt till då vi typ var de enda gästerna förutom bageriet stammis Alex Schulman med barn o svärfar. Fast visst får man nästan skylla sig själv att man fastnar på ett och annat turistkort när man sätter sig mitt vid ingången i semestertider ;)

Kramar Bella 

Inga kommentarer: