måndag 24 januari 2011

Återhämtning med Själakistan...

































Dagens boktips: Anna Rosmans andra bok Själakistan...

Orken lyser fortfarande med sin frånvaro denna måndag trots att jag ägnade i princip hela helgen till att sova efter vinterkräksjukan som satte klorna i mig i mitten på förra veckan och som är anledningen till min ofrivilliga bloggpaus. Vet inte riktigt hur jag resonerade imorse, men vilja och vetskapen om att lönekörningarna på jobbet var tvungna att bli klara idag gjorde att jag åkte till mitt arbete, bara för att inse att det helt enkelt inte gick att arbeta ens med den bästa viljan, kanske inte så konstigt när jag inte varit uppe på dagarna mer än en timme i taget så sent som igår eftermiddag...

Det har ju av naturliga orsaker inte hänt så mycket intressant i mitt liv det senaste som är värt att skriva om så jag avslutar dagens inlägg med ett boktips!

Ann Rosmans andra bok Själakistan handlar om familjeband och samhällssyn och letar sig ända tillbaka till de bohuslänska häxprocesserna. Berättelsen tar sin börja en sensommardag nära Carlstens Fästning i Marstrand när en skolklass hittar ett lik i medeltidakläder. Kriminalkommissare Karin Adler och hennes kollegor får fallet på sitt bord och det visar sig att det finns flera lik med avskurna huvud som hittas på olika platser i Marstrand och som har kopplingar till en liknande händelse i Trollhättan. Karins liv går vidare efter separationen från Göran och hon bor numera på sin båt och hur hennes nya liv tar form bl a tillsammans med nyfunna väninnan Lycke är en del av berättelsen som så klart vävs samman med mordgåtan då Lycke blir indragen i utredningsarbetet. Gillar berättelsen och man kan faktiskt lära sig en hel del om bohusläns historia genom att läsa Ann:s böcker, bäst tycker jag boken är när berättelsen tas framåt då är det svårt att lägga ifrån sig den, men utläggningarna om historiska föremål och händelser kan i mitt tycke bli lite väl långa emellanåt även om det är intressant. Att berättelsen utspelar sig på orter och platser där man varit ett antal gånger och vet hur det ser i verkligheten gör att i alla fall min fantasi kommer springa i väg när jag promenerar på Marstrands gator i sommar och nästa gång jag besöker Slussarna i Trollhättan...

TACK snälla för era krya på dig hälsningar, de är så uppskattade och jag hoppas krafterna snart är tillbaka så jag orkar både läsa ikapp hos Er!

Kramar Bella ♥

5 kommentarer:

Uh-huh-me.com - Nettan sa...

Usch, vännen! Jag förstår att magsjukan tog hårt på din kropp som du redan kämpar med :(

Hoppas att du återfår alla krafter snart och känner dig på topp! Ta hand om dig! Jobbet finns kvar :)

KRAM!

Anne-Lie sa...

Gillar också böcker med lokal anknytning, Ann Rossman skriver bra! Har läst båda hennes böcker.

Krya på dig!

Miruschka sa...

Stackarn, det tar tid att återhämta sig!!
Tack för boktipset, låter som en bok i min smak;)
Kram♥ och sov gott

Helenas loggbok sa...

Stackar dig. Hoppas du får tillbaka dina krafter snart. Känner igen stressen med jobbet och allt som "måste göras".
Krya på dig!
Kramar
Helena

alegni sa...

åh, stackarn, har du också drabbats av den eländiga sjukan. det är massor med folk som spytt den senaste veckan. hos oss har vi klarat oss so far, och jag hoppas verkligen att det fortsätter likadant. finns nog inte mycket som är så otäckt som att spy.
hoppas du återfår dina krafter snart.
kram
ingela