fredag 22 augusti 2014

Sol, bad och moppeturer på Zakynthos...

Vi bodde för första gången på ett lägenhetshotell den här resan och blev positivt överraskade och upplevde det som väldigt skönt med ett extra rum och att fixa frukost själva var inget problem utan blev bara en trevlig stund varje dag då vi intog den på vår uteplats med den här vyn ganska tidigt på morgon innan solstolarna runt poolområdet fylldes av hotellets gäster...

Dag 2 hyrde vi en moppe och började se oss omkring på ön...

Zakynthos är den tredje största och den sydligaste av de joniska öarna och ligger i det Joniska havet bara 20 km ifrån fastlandet...

Vi åkte söderut på ön mot byn Vassilikos och passerade både restauranger...

gamla bilar och souvenierbutiker på vägen...

Olivträden står på rad runt om på ön...

Stränderna ligger som ett pärlband mellan Argassi och Vassilikos och det var bara att välja vart man ville åka ner och det fanns allt ifrån mindre stränder utan solstolar till större med aktiviteter som jetskiuthyrning och paragliding mm...

Sambon i full färd med att inspektera stranden vi valde att stanna på...

Det var en mindre strand med solstolar, men inga andra aktiviteter och det passade oss perfekt som var ute efter lugn och ro...

Den del av stranden som inte hade några solstolar förstod vi var välbesökt av lediga greker som var sol och badsugna...

När vi kom ner tidigt på förmiddagen var vi helt ensamma på stranden, men under dagen fylldes det på med folk som badade i vattnet som var alldeles ljummet, helt underbart!!

Zakynthos beskrivs som en mycket vacker ö på många ställen och jag är beredd att hålla med även om de typsikt grekiska vita husen med blåa dörrar är få på ön...

Ovanför stranden fanns en enklare restaurang och pool som vi tror hörde till ett närliggande hotell, perfekt då vi åt lunch där och hade tillgång till toalett...

Efter en skön dag på stranden passerade vi vackra vyer på vägen tillbaka till hotellet efter en skön dag på stranden...

Dag 3 tog vi moppen och gav oss ut på vägarna igen och första stoppet blev Gerakas Beach på Zakynthos sydöstra sida...

Gerakas Beach är en lång sandstränd där den unika och utrotningshotade sköldpaddsarten Caretta Caretta finns...

Stranden är känd för sitt turkosa vatten och naturliga skönhet då den är ganska orörd pga att stranden är en av de som sköldpaddorna lägger sina ägg på och därför är skyddad av både grekisk och internationell lag...

Efter vi lämnat Gerakas Beach åkte vi tillbaka till stranden vi var på dagen innan och fick sköna soltimmar i det fina vädret innan vi åkte tillbaka till hotellet och gjordes oss i ordning för att åka tillbaka och äta middag på en restaurang vi åkt förbi på dagen som låg längs med vägen som vi tyckte såg trevlig ut...

Utsikten ifrån restaurangen...

Att ligga en hel vecka vid poolen lockar oss inte när vi åker på semester utan vi vill gärna om det finns möjlighet se oss omkring på resmålet för att på så sätt få uppleva mer och då är moppe ett perfekt sätt att ta sig fram på, även om trafiken är helt galen emellanåt. Jisses, så det körs på småvägarna och även om man är försiktigt själv så kan man ju inte påverka när andra gör galna omkörningar så det är alltid gott när man kommer fram och tillbaka helskinnad vilket vi gjorde den här gången.

Två sköna dagar på "vår" strand blev det innan vi dag 4 på resan åkte med på en utflykt där vi fick se sköldpaddor och badade i blåa grottor. Bilder från detta kommer imorgon för nu hör jag att sambon är på ingång efter en lång arbetsdag och det är dags för lite kvällsmat denna fredagkväll som är min sista semesterdag och med tanke på det höstlika vädret ute så känns det även som att sommaren nu är slut för denna gång.

Hoppas du får en trevlig helg!